Att flyga med cykel

Att flyga med cykel-hur funkar det? Vad är det som gäller och vilka flygbolag är bäst när man ska ta med cykeln på resan?
 
Att flyga med cykel-hur funkar det? Vad är det som gäller och vilka flygbolag är bäst när man ska ta med cykeln på resan?
Det finns tyvärr inga enhetliga regler utan det är olika från bolag till bolag och ibland även olika flygplatser. Numera har dock de flesta särskilda avgifter för cykel eller annan sportutrustning. Den avgiften ligger mellan 200 och 800 kronor enkel väg, dock vanligtvis runt 3-400 kr men det gäller att kolla vad kollit får väga för det skiljer också.
En del bolag, t.ex. British Airways, har ibland "kampanjer" när det är gratis att ta med cykeln. Hos BA var det gratis juni-september ifjol. :)
Jag brukar försöka se till att jag har direktflyg när jag flyger ner iallafall för att minimera risken att cykeln kommer på avvägar och att man tappar cykeldagar av den anledningen.

För cykeln så använder jag hårdskalsväska eller en tjock mjuk väska med hård botten. Jag föredrar vanligtvis det sistnämnda då det blir lättare. Dessutom så är en sådan enklare att släpa runt på själv.
Det finns en uppsjö olika varianter av väskor. Tyska Roseversand, http://www.roseversand.de/ har ett ganska bra sortiment men utbudet har överlag blivit mycket bättre de senaste åren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.