Transportera cykel mm från USA

Jag åker till USA ett halvår och räknar bl.a. med att köpa en ny cykel där borta, som jag tror mig vilja ha med hem till Sverige igen. Jag tror dock jag kommer överskrida viktgränserna på 2x23 kg och undrar hur man billigast skickar den hem till sverige?

Studierna pågår ht06 och jag kommer därför antagligen inte behöva cykeln (och ev. andra prylar) så snabbt, så det gör inget om det tar nån månad för paketet. Jag kollade USA:s postverk och de tog bortåt 170$ för att skicka 23 kg (det är vad cykel + cykelväska, hardcase=10kg) väger. Dock är övervikten på flyget närmare 40-50 kr/kg så rent prismässigt är det inte så mkt att gnälla om, men tanken är att man kanske känner för att bara tuffa runt en månad ytterligare efter studierna innan jag återvänder till sverige, och därför vill ha lite packning (dvs. enbart ryggsäck).

Så, ni som vet... vad är alternativen? Jag äger redan en hard-case cykelväska (vikt 10 kg) som jag är tveksam till om jag ska idas ta med över, men det känns rätt viktigt med hyggligt skydd om den ska fraktas så mkt på diverse risiga flyg och/eller båtar. Har rest i sverige med cykeln i pappkartong, och såg deras hantering... det vill jag inte vara med om igen, då kommer jag få hem cykeln i plocke-pinn.
 
Jag skulle rekommendera att du kollar med någon vanlig speditör där. Eventuellt kolla med FedEx och UPS vad de tar för ekonomifrakt till Sverige.

Det kan bli lite dyrare än vanlig flygfrakt, men "vi" håller allt inom firman. Eget flyg m.m., så kontrollen över godset är bättre än hos vanliga flygbolag.

(Jobbar själv på FedEx)
 
hp83; sa:
Jag åker till USA ett halvår och räknar bl.a. med att köpa en ny cykel där borta, som jag tror mig vilja ha med hem till Sverige igen. Jag tror dock jag kommer överskrida viktgränserna på 2x23 kg och undrar hur man billigast skickar den hem till sverige?
Ett alternativ är ju om du kan övertala någon att komma över och hälsa på när vistelsen närmar sig sitt slut, och sen skicka grejer med dem.

Har man en fulldämpad MTB kan den tas isär och packas i vanliga resväskor, hjulen får man sedan ta kartonger som man tigger till sig från en vänlig cykelhandlare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.