Transportera fem cyklar på släpvagn

Jag efterlyser tips på hur man bäst transporterar fem cyklar på en släpvagn.

Vagnen är 1,5m X 3,5 m och utan kåpa, och cyklarna är 5 stycken mountinbikes i varierande storlek (cyklarna tillhör två vuxna och tre barn, 9-15 år)

Vi klarar inte längre att få med oss allt på dragkrok och takräcke utan har köpt en släpvagn. Nu är problemet hur man ska få alla dessa cyklar att stå stadigt och bra förankrade, utan att det blir tokdyrt eller jättekrångligt. (Släpvagnen ska också kunna användas till annat mellan cykelturerna). Någon som har ett tips?
 
Fem cyklar

brukar gå bra på vår bils tak (Renault Kangoo). Jag har lastbågar och vertikallastare för kajaker. Ställer cyklarna upp och ned på sadeln mot biltaket och surrar styret mot ena lastbågen ställer cyklarna skavfötters och surrar ramen mot vertikallastarna med spännband.

Föreslår att du fixar ett liknande system på släpkärran dvs rörställning eller träreglar att surra mot.

På bilden nedan hade vi ett par cyklar ovanpå skidboxen men det var för att kunna packa även i den.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_2410.jpg
    IMG_2410.jpg
    44.5 KB · Visningar: 1,908
Jag skulle kolla på om det går att använda Thule Indoor 592

http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/BikeCarriers/RearDoor/Thule Indoor 592.aspx

rätt taskig bild men det finns en pdf-fil som bättre visar hur det funkar. Annars finns en bild finns om man bläddrar fram till sidan 57 i papperskatalogen

http://basilicon.ipapercms.dk/Thule/thulecatalogue2007/swedish/

vad jag kan se så bygger hela principen på att man tar lös framhjulen då man har en Thule Indoor 592

Annars fortsätt till sidan 58 och kolla cykelhållarna där. Dom kanske går att skruva fast på släpvagnen.

edit: rättat skrivfel
Per
 
Senast ändrad:
Thule indoor

Vi har Thule Indoor, och med extra adapters (hållare för framgaffeln) får vi in 5 cyklar inne i bilen, men den är rätt stor precis som familjen.
Eftersom den ska fästas i de "öglor" som de uppfällda säten sitter fast i tror jag det på en släpkärra blir lättare att t ex montera fast vanliga lasthållarrör, och sen på dessa ha vanliga cykelhållare (för tak). Alltså använda släpkärrans botten som ett biltak.

Så här ser det ut annars i vår bil (just då 2 cyklar men gott om plats kvar för fler)
 

Bilagor

  • cykelibil.jpg
    cykelibil.jpg
    170.9 KB · Visningar: 2,746

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...