HUR FRAKTA CYKEL SUNDSVALL-SYDSVERIGE

Någon som har tips om frakt från Sundsvall helst ska man ju kunna åka med själv samtidigt utan att plocka isär cykeln i smådelar.
 
Jag skulle nog köpa en cykeltransportväska på Biltema (om jag inte hade haft en från CykelCity redan) för 198kr och plocka med cykeln på tåget nedpackad i denna. Det har funkat hittills även om jag aldrig testat med Connex. Cykeltransportvsäkan går ju sedan att använda fler gånger.
 
Om du ska åka tåg måste man tyvärr skicka cykeln med ExpressGods vilket kostar mycket pengar!

Annars somsagt köp en cykeltrnsportväska...Scott har en på Evalds för ett par 1000-lappar.
 
Sy en väska!! Ta den på tåget!!

Jag har sytt en väska till min MTB som gör att genom att ta bort framhjul och bakhjul och sänka sadeln så får jag ett platt "tygpaket" på ca 1x1,5 m.
Detta kan man sedan ta på tåget vart man vill.

Jag har praktiserat det under semestern i år och det har gått över förväntan.

Det finns även väskor till cykeln att köpa tror jag.

Man får ju som bekant inte ta med cykel på tåg, men den mesta annan packning får man ta med sig, och efter att ha stoppat cykeln i väskan så är det ju inte en cykel utan en väska...

Jag garanterar inget, men det har funkat för mig från Falun-Sthlm och Från Sthlm-Gbg och tillbaka
 
SAS

Hej,
även SAS säljer cykelväskor för att transportera cykeln på flyget. Det är en väska i kraftigt syntetmaterial. Jag tror jag betalade runt 500 SEK, minns inte riktigt.

niklas
 
Vad har du för cykel? Bryr du dig om cykeln går sönder? Har du en cykel från Biltema för 3000 eller har du en Ellsworth för 40000?
Jag har tagit med min cykel till ett flertal ställen runt om i världen och har oftast använt en kartong från cykel affären. Och både jag och min fru har värdefulla cyklar. Dom är stabila, fungerar mycket bra på flyg eller tåg, kan enkelt förstärkas om så önskas, kan hämtas gratis från din cykelhandlare, skyddar cykeln på ett bra sätt, samt behöver ej plockas isär speciellt mycket. Tag bort hjulen, sänk eller ta bort sadeln, och ibland lossa styret. Jag brukar hämta en ny box för varje resa. Att sy sin egen väska kan jag eventuellt rekommendera om du är en av Sveriges bästa skräddare, annars ebrjuder det extremt dåligt skydd. Biltemas väska är värdelös men billig, ungefär som en hemsydd väska. Det går lika bra att stoppa den i en vanlig stor nylonbag. Det innebär att om någon kliver på den, du får en tung bag ovanpå etc., att din cykel kan bli skadad.
Min fru använder en förstärkt box i kraftig nylon med madrasserade insidor och det har fungerat bra på många resor. Används flitigt i Syamerika av dom som sysslra med Eco Challenge etc. Tar du med den på flyget kostar det per kilo om du inte flyger charter eller ska till USA. Inrikes är det billigt, utrikes blir din cykel dyrare än din egen biljett.
Mitt råd är att hämta en kartong hos din cykelhandlare och ta med den på flyget. Du kan säkert också skicka den med buss eller frakt med posten med jag har ingen aning om vad det kostar. Jag föredrar alltid att ha med mig cykeln när hag reser. Det innebär att den hänger med på flyget, tåget eller båten och att jag alltid har hyrbil med cykeln inne i bilen eller på ett ställ bakom.
Du kan även ta den på flyget utan att ta den i en box eller du kan oftast få en av SAS. Lite större risk för skador men det beror på hur mycket du bryr dig. SAS brukar ta 5 SEK per kilo inrikes, har du Silver eller Guld kort är det oftast gratis

Har du en värdelös cykel spelar fraksättet ingen större roll men har du en bra cykel bör du vara försiktig.

Lycka till
 
Bussgods

Jag har goda erfarenheter av att skicka min cykel med bussgods.

Det kostar 300 spänn, trampor ska vara avmonterade och styret vridet 90 grader.

Jag brukar ha på wellpapp också, men se till att cykeln kan rulla på hjulen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.