Cykel på bil

Vi tänker ta en veckas biltur ner till västkusten och Skåne. (Nej, det är inte mycket till friluftsliv, och ja, jag hört om det där med koldioxid... Åter till ämnet :) )

Vi tänkte ta cyklarna med och hittills har jag alltid lastat på en "dragkrokshållare" för kortare turer. Med två cyklar på skyms ju skylt och lysen en del.

Därför undrar jag om någon har erfarenhet av någon sort om vad "farbror blå" egentligen tycker om att frakta cyklar på det viset. Ska vi lasta dem på takräcket i stället?

Inga citat ur lagboken, moralkakor eller allmänt tyckande, tack. Bara svar på frågan "Är er erfarenhet att polisen inte bryr sig?"

Per
 
Jag har inofficiellt pratat med en polis, som sade att en cykel brukar gå att frakta på hållare på dragkroken. Har man två cyklar är det bra med extra ramp för belysning och nummerplåt. Det var inget solklart svar jag fick. Har aldrig blivit stoppad vare sig med en eller två cyklar på kroken

Däremot har jag tappat två cyklar sedan en svets på Biltema-dragkrokehållaren gav med sig och halva hållaren ramlade av. Det var inte roligt. Som tur var var det ingen trafik på vägen. Efter den incidenten köpte jag en kvalitetshållare (Thule) samt en cykelhållare för takräcke, vilket även är praktiskt när man vill in i bagageluckan. Det är dock inte så praktiskt om man har tunga cyklar eller när man ska in i ett lågt parkeringshus, vilket en kompis till mig har dyra erfarenheter av...

mvh
Håkan Åkesson
 
"Är er erfarenhet att polisen inte bryr sig?"

Ja det är min erfarenhet. Som exempel kan jag säga att jag satt hemma hos en polis i Kalmar och fikade i våras. Bilen stod utanför med 2 cyklar hängande bak som säkert skymde belysning en hel del. Vi turades om att hålla ett öga genom fönstret om nån klåfingrig skulle vilja låna dem. Har i övrigt kört kors och tvärs i Sverige åtskilliga gånger med cyklar bak på bilen, passerat poliser/passerats av poliser många gånger.

Fortkörningar & fylleri är nog högre prio gissar jag.

(Men får du ändå böter tänker jag inte betala åt dig.. ;) )
 
Däremot har jag tappat två cyklar sedan en svets på Biltema-dragkrokehållaren gav med sig och halva hållaren ramlade av. Det var inte roligt. Som tur var var det ingen trafik på vägen. Efter den incidenten köpte jag en kvalitetshållare (Thule) samt en cykelhållare för takräcke, vilket även är praktiskt när man vill in i bagageluckan. Det är dock inte så praktiskt om man har tunga cyklar eller när man ska in i ett lågt parkeringshus, vilket en kompis till mig har dyra erfarenheter av...

mvh
Håkan Åkesson

Skall man ha med många cyklar behövs nog en kvalitetshållare. Har kört med en Thule för tre cyklar. Två vuxencyklar innerst och en barncykel ytterst. Tyckte ändå det kändes lite väl ostadigt så jag satte lastbågen så långt bakåt det gick och drog stödrep från cyklarna dit. Hjälpte mycket. Hållare på taket är bra, men ökar luftmotståndet radikalt jmf dragkrokshållare. Tänk bara på höjden!
 
Om jag minns rätt så får du bara ut två regskyltar av Vägverket. Vill man ha en ramp bakom cyklarna måste man alltså flytta befintlig bakre skylt. Kolla med vv för säkerhets skull om antalet...

Har kört både långa och korta turer med både en och två cyklar och aldrig blivit stoppad. Verkar inte prio 1 hos polisen även om det inte är tillåtet eftersom det skymmer regskylt och bakljus.

Kolla vilken ordning och vilket håll cyklarna ska träs på för att skymma minst. Skiljer en del på de cyklar jag haft.

Åkte färja och råkade ut för att cykelhjulen tog i när jag skulle upp på överplanet inne i färjan. Satte sen remmarna högt och då kunde cyklarna släpa i lite utan att ta skada. Hade en extra rem i botten för vägkörning som jag tog bort före färjan sen.
 
Kan bara hålla med å kanske lugna dig farbror blå verkar inte bry sig! Har tävlat i cykel å triahtlon å kört kors å tvärs ngra år å aldrig blivit stoppad! Har då haft 2-3 racercyklar bak!

/Janne
 
Efter att ha hängt på två cyklar och stått och tittat en stund blev jag en smula "omvänd" och drog till Biltema och köpte en ljusramp för 269. Däremot vann anarkisten i mig såtillvida att jag inte brydde mig om skylten :)

Vi såg många som körde omkring med två cyklar. Ingen annan än vi hade någon ljusramp...
 
Om jag minns rätt så får du bara ut två regskyltar av Vägverket. Vill man ha en ramp bakom cyklarna måste man alltså flytta befintlig bakre skylt. Kolla med vv för säkerhets skull om antalet...

Men om skylten blir stulen är det väl bara att beställa. så det kan inte vara några problem att få ut en till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Transportera 4
hjo1620 transportera kostym på cykel Transportera 3
sb_stefan Cykel på tåg genom Europa? Transportera 5
salevik Cykel på flyg? Transportera 4
Eklundan Att flyga med cykel Transportera 1
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
shummie Cykel o packning till Skottland Transportera 0
hp83 Transportera cykel mm från USA Transportera 2
GOLA CYKEL (rygg)VÄSKA Transportera 1
skiman HUR FRAKTA CYKEL SUNDSVALL-SYDSVERIGE Transportera 10
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.