Transportera två cyklar med bilen? (EJ dragkrok!)

Vilket är det smidigaste/billigaste/säkraste sättet att transportera två cyklar med en bil? Eftersom vi inte har dragkrok så kan man inte ha en sådan modell på cykelhållare. Takräcken har vi inte heller så det måste köpas till om de ska fästas på taket, hur görs det isåfall? Är det något särskilt cykelställ man har på taket?


Andra alternativ?
 
Tusen spänn?!
Deprimerande... :(

Johan: Mjo, fast (stor) stöldrisk finns inte. Detta är till för att transportera cyklarna till och från avlägsnare platser vi vill cykla på. Har heller ingen lust att plocka isär och packa ner.

Får kika vidare, annars blir det väl den där dyrgripen.
 
Smartaste sättet att transportera cyklar är på biltaket. Det finns billiga (119 kr) och bra hållare på Biltema.
 
Thule har en del http://www.thule.com/default____4895.aspx liksom http://www.montblanc.se/default.asp?fla=Y fast inte till ”Biltema priser”

Är du kortare än 220 cm så köp även en pall om du köper takräcksversionen. Har man racer som väger 8-10 kg kanske man orkar lyfta upp cykeln och sätta fast den, men har du ”stålhingstar” på 16-17 kg (eller mer) så behöver man styrka som Magnus Samuelsson för att klara av det ensam.

Det underlättar om man är 2 personer. En som lyfter och håller i och skruvar fast cykeln.

Provlyft cyklarna så att underkanten på hjulen är 1 dm ovanför biltaket och sedan några dm in över biltaket så att styret inte sticker utanför bilen, så märker du nog att det inte är helt lätt, utan snarare jä**igt tungt (åtminstone med min ringa längd (167 cm) och min ringa muskelstyrka).

Vid "styrkrock" kan man vrida styret 90 grader eller montera en cykel baklänges.

Lycka till. Problem är till för att lösas.

PS
Jag köpte en Thule som man sätter bak på bilen, fast då är det ett elände om/när man ska öppna bagageluckan.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2007-06-23 kl 22:33]
 
Tack för ytterligare svar och tips!

Jo, det verkar smidigast att fästa på taket faktiskt. Då behöver man heller inte krångla med en extra hemmagjord regskylt bak (som faktiskt skyms när cyklar hänger där).
 
Brune; sa:
Det underlättar om man är 2 personer. En som lyfter och håller i och skruvar fast cykeln.

Provlyft cyklarna så att underkanten på hjulen är 1 dm ovanför biltaket och sedan några dm in över biltaket så att styret inte sticker utanför bilen, så märker du nog att det inte är helt lätt, utan snarare jä**igt tungt (åtminstone med min ringa längd (167 cm) och min ringa muskelstyrka).

Vid "styrkrock" kan man vrida styret 90 grader eller montera en cykel baklänges.

[Ändrat av Brune 2007-06-23 kl 22:33]

Kan bara instämma med Brune att det är tyngre än man tror p g a arbetsställningen (och 10 ggr värre med hög bil).
Vill också tillägga att har man inte ett bra grepp kan man få framhjul el styre t ex på nosen, el än värre ögat, när de svänger till där uppe i luften med båda händer redan upptagna....

Bakluckehållare med remmar o annat är väl rätt OK när man väl fått dit allt, bort allt, dit allt...men vi tröttnade och skaffade en "fast" monterad hållare i bak (=dyrt).

Plats är dock som sags redan inget som helst problem. Vi har som mest haft 6 cyklar på taket, men då placerade ska(v)föttes (vår bil är iofs 193 cm bred, och ja, den får ta 100 kg på taket, man kan t o m gå på det...).

Men generellt tror jag potentialen med cykelhållare är underskattad. Man kan ta sig till fantastiska nya cykelställen, när det vanliga hemmaharvandet gått lite i stå.

Per Dans

Men
 
Kan ju följa upp med att fråga om takräcken på samma gång då. :)

Vi har sånadär lister på sidorna av taket, men de ser lite special ut (bilen är en Jetta -92) och inte som på exempelvis en Volvo 740.

Är det Biltemas lasthållare man ska använda? På bilden tycker jag bara att det är själva fästet (och inte bommen) som är framträdande. Varför heter det itne takräcke om det är ett sådant? Var hitta billiga takräcken som passar för ändamålet till en VW Jetta -92?

:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.