Flugfiske

Hej jag hade tänkt flugfiska lax (är nybörjare) någon som kan ge mig några tips på spö rulle lina beten eller en bra butik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
flugfiske är alltid en bra idé.. tekniskt lite svårt att komma igång, hoppa på en kurs så lär du dig både teknik och vad du behöver.

Tack för hjälpen . Jag har nu ett spö och lite tillbehör dock inte för lax fiske. Undrar vilken klass man borde ha för laxfiske? :)

Var hade du tänkt dig att fiska? Storleken på älven styr om du ska välja tex en trettonfotare i klass 9 eller en femtonfotare i klass 11. MVH//Jonas

Ska du bara ha ett spö så skulle jag satsa på en trettonfotare i klass 8-9. På dom flesta ställen i Lögde funkar ett sånt finfint. MVH//Jonas

Du behöver ett tvåhandsspö för att kunna göra lite längre underhandskast. Ett klass 9 spö i nio fots längd är nog mer för gäddfiske. Dom har nybörjarkurser här i Umeå nu i tvåhands underhandskast, vet ju inte var du är ifrån men bara ett tips. Fortsätt fråga om det är saker du undrar om. MVH//Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips