• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Flugfiske

Hej jag hade tänkt flugfiska lax (är nybörjare) någon som kan ge mig några tips på spö rulle lina beten eller en bra butik

flugfiske är alltid en bra idé.. tekniskt lite svårt att komma igång, hoppa på en kurs så lär du dig både teknik och vad du behöver.

Tack för hjälpen . Jag har nu ett spö och lite tillbehör dock inte för lax fiske. Undrar vilken klass man borde ha för laxfiske? :)

Var hade du tänkt dig att fiska? Storleken på älven styr om du ska välja tex en trettonfotare i klass 9 eller en femtonfotare i klass 11. MVH//Jonas

Ska du bara ha ett spö så skulle jag satsa på en trettonfotare i klass 8-9. På dom flesta ställen i Lögde funkar ett sånt finfint. MVH//Jonas

Du behöver ett tvåhandsspö för att kunna göra lite längre underhandskast. Ett klass 9 spö i nio fots längd är nog mer för gäddfiske. Dom har nybörjarkurser här i Umeå nu i tvåhands underhandskast, vet ju inte var du är ifrån men bara ett tips. Fortsätt fråga om det är saker du undrar om. MVH//Jonas

Logga in

Tips!