Flugfiske i Jämtlandsfjällen

V. 31 bär det iväg upp till Storulvån för en veckas vandring i området runt Sylarna, Gåsen, Helags....självklart med flugspöna i packningen. Någon som har erfarenheter av fisket däromkring och kan dela med sig av sina kunskaper? Några bra vatten? Dåliga vatten? Vilka flugor går bäst? Alla tips och tankar är mer än välkomna!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För typ 28 år sedan var pappa och brorsan därikring, och fångade fisk under någon bro med fiskelina och flugor, inga spön. Det är allt jag vet ;)

Jag önskar verkligen att jag visste nåt mer om fisket i Jämtland. Delvis för att jag ska flytta dit, men delvis för att slå de två smart-ass klåpare som "svarat" på din fråga på fingrarna :)

1. om du har ett haspelspö, ge det till grannbarnen..

2. jag har varit i norra jämtland, vid valsjöbyn uppe vid alla småsjöarna, jag fiskade i de flesta sjöarna och strömmande vatten, de bästa ställena är dock inte utmärkta på kartor men luskar man med lokalbefolkningen så får man fina tips. Vi var uppe på en liten fjällsjö som var sinnessjukt bra men tyvärr, jag vet inte vad den heter..

3. sjöslända, bäcksända i alla stadier funkar skitbra.. men jag tror nog det sena fisket med E12 slog alla mina rekord..

De strömmande vattnen är knappt fiskbara så räkna med att bara fiska i sjö. Är du uppe för att vandra och bara skall slöfiska lite lär det bli svårt att få något i sjöarna på fluga då det är lite mer krävande.
Sjöarna mellan storulvån och Sylarna är tråkiga men det är väl en smaksak. Jag tror det bästa området är mellan gåsen och Helags.

Det finns bra vatten dock. De firrar jag har i mitt "bildarkiv" är tagna i området.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips