Flottör för både grönlands- och euro-paddel?

Jag köpte flottör då jag paddlade europaddel och det blev denna modell, kan vara av annat märke eventuellt men fast rektangulär modell som denna:
men nu paddlar jag med grönalndspaddel och då sitter denna flottör dåligt fast.
Jag har kvar min europaddel som reserv-paddel.

Någon som kan tipsa om en flottör som funkar bra för både grönslands-blad och europaddel-blad?

Är lite kluven till uppblåsbar då jag fick punka på min allra första flottör men kanske får omvärdera det ifall jag vill ha en universal eller?

/Patrik

Jag har ett flertal olika uppblåsbara flottörer och dessa funkar utmärkt till båda typerna av paddlar.
Har inte lyckats punktera varken Vidda eller Outlife flottörer.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vet inte om man verkligen behöver flottör till grönlandspaddel, då det är rätt bra flytkraft i pinnen utan, men har också undrat ibland om det verkligen funkar med vanlig flottör till dem. Man kanske får tillverka nån egen variant.

Vet inte om man verkligen behöver flottör till grönlandspaddel, då det är rätt bra flytkraft i pinnen utan, men har också undrat ibland om det verkligen funkar med vanlig flottör till dem. Man kanske får tillverka nån egen variant.
Jag anade att "behövs inte" skulle komma men nu vill jag ha det för "pinnen" är inte nog för mej i mina rollövningar och tills rollen sitter bergsäkert så vill jag ha flottör som funkar till båda mina paddlar. Vänligen respektera en amatör.

/Patrik

DIY

Dela en badkorv i två halvor (biltema har korvar med hålrum) och korta ner dem till lagom size, gör en stopp i ändarna med silvertejp och vira runt om på ett par ställen till så de håller ihop. Sen trär man in paddel och får en smal flottör.

(Har inte provat själv men så har mina funderingar gått om man skulle göra en egen)

DIY

Dela en badkorv i två halvor (biltema har korvar med hålrum) och korta ner dem till lagom size, gör en stopp i ändarna med silvertejp och vira runt om på ett par ställen till så de håller ihop. Sen trär man in paddel och får en smal flottör.

(Har inte provat själv men så har mina funderingar gått om man skulle göra en egen)
Jag tror badkorvar har för ömtåligt matrial för min del, men bygger du en så får du gärna posta bilder.

/Patrik

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Jag tror badkorvar har för ömtåligt matrial för min del, men bygger du en så får du gärna posta bilder.

/Patrik
De är ändå rätt tåliga. Har haft de på lastbågar på bilen under kajak och lite annat.
Kanske provar, men paddlat med Grönlandspaddel i 10 år utan att behövt flottör.
Vet att jag settnån anna slags flottör också.kanske var reeds som säljer den. De brittiska.

De är ändå rätt tåliga. Har haft de på lastbågar på bilen under kajak och lite annat.
Kanske provar, men paddlat med Grönlandspaddel i 10 år utan att behövt flottör.
Vet att jag settnån anna slags flottör också.kanske var reeds som säljer den. De brittiska.
Visa gärna med foto hur du använt badkorvar på lastbågar också. Jag har precis bytt bil och därmed lastbågar cokså från fyrkantsrör till vingformade (thule wingbars) och min gamla rörisolering har för liten innediameter för att sitta bra och letar nytt alterntiv för polstring.

/Patrik

Jag anade att "behövs inte" skulle komma men nu vill jag ha det för "pinnen" är inte nog för mej i mina rollövningar och tills rollen sitter bergsäkert så vill jag ha flottör som funkar till båda mina paddlar. Vänligen respektera en amatör.

/Patrik

Om syftet är att öva roll så kan jag rekommendera uppblåsbar flottör. Då kan man enkelt öva lågt stöd, högt stöd och höftknixen. Dessutom kan man öka svårigheten genom att minska mängden luft i flottören. Så gjorde jag som en del i min resa till att lära mig rolla.

Skumblocket fyller sin funktion, men mest som skydd när man drar upp kajaken på klippor.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.