Flerbränsle vs gas

Förbrukning..

Det där är inte ens hälften av 450 g, så det blir drygt 55-60 spänn ändå för gas som räcker 2,5 h mot bensin som räcker 4 h och kostar 15 spänn ;)

// Jocke

Hur mycket soppa drar ett multikök? Mitt MicroStove drar strax under 20g/person/dag.. Så, en gas medium för två pers räcker 6 dagar, snudd på 7...

En gas M väger 390g(220g gas)

//A

avslutad210712

Gäst
Glad i hågen, lättvikstinspirerad och gud vet vad lämnade jag hemma mitt kära Omnifuel förra vandringen och tog med mitt Optimus Crux (dvs toppmonterat kök) samt några gasoltuber. Så vilka blev mina erfarenheter då.

Vindskydd är extremt viktigt med toppmonterade kök speciellt då det var lite kyligt och blåsigt som det var för oss. Visst är det viktigt med ett Omnifuel också men pga dess lägre höjd är det enklare att ordna den biten.

Stabiliteten fick man tänka extra noga på och att röra om med kastrullen ovanpå köket var inget jag gjorde utan då lyftade jag bort kastrullen först.

Efter 2,5 dagar kändes den första tuben tom men den räckte ändå en dag till för att värma vatten till snabbkaffe men effekten sista dagen var inget men direkt hurrade för och då användes köket ändå i absiden eller inne i tältet med nertaget innertält dvs garanterat bra vindskydd.

Slutsatsen för MIN/VÅR del är i alla fall att även om Omnifuelet är tungt så är det bättre effektmässigt speciellt när man börjar få slut bränsle - hade inte velat försöka koka färsk fisk med gasolköket sista dagen på gasoltuben kan jag säga, det är stabilare och det är enklare att ordna vindskydd. När det gäller tyngden undrar jag om det verkligen är så stor skillnad om jag räknar på en tvåveckors tur och på medelvikten under hela vandringen dvs jag förutsätter att jag inte kan köpa gasol under turen och jag räknar med att få bära hem alla tomma gasoltuber. Om man mest värmer vatten och slår i påsar eller dricker snabbkaffe så är gasolköket såklart enklare men så lagar inte jag mat på fjället.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
toppmonterat

Använder mitt technotrail kit när jag är ensam,men alltid med vindskydd,ett vikbart från Markill.
Utan vindskydd är som att elda för kråkorna hela tiden,
det är bra,kokar så liten mängd vatten åt gången samt en portion makaroner och köttfärs/grönsaker så det går snabbt.
Men egentligen är mitt "solokit" ju tyngre per pers än vårt gemensamma Trangia,dessutom svårare att använda fullt ut när det är kyligt eller gasen i burken börjar sina,man kan ju inte värma burken eller vända den med toppmonterat.

Liknande trådar

Svar
0
Visningar
561 K
urban.norstrom@boliden.se (Urban N)
Svar
8
Visningar
498 K
funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Få Utsidans nyhetsbrev