Flerbränsle vs gas

Har ett gaskök och ska köpa ett litet MRS Pocket Rocket när det ska till snabba och lätta vandringar.

Dock funderar jag nu på att kanske sälja iväg mitt gaskök och istället köpa ett flerbränslekök, tex Optimus Nova+.

En liter soppa kostar säg 15 spänn, räcker 4 h (0,6 räcker i 2,5). Hur länge räcker en 450 g gasflaska som kostar 90 spänn? 2,5 h?

Effekten på mitt kök är 3000W, Nova+ är väl 2850 om jag inte missminner mig, så det är rätt jämnt. Det enda negativa med flerbränslekök och bensin är väl renheten och därmed sot. Samt att det inte tål lika hög höjd?

Så ur både ekonomisk och viktmässig synvinkel borde väl ett bensinkök vara bättre?

// Jocke
 
Bensinkök är bättre även när det gäller att slippa alla mindre än halvfulla gasburkar.

Men på sommaren är ju gas överlägset ur smidighetssynpunkt. Bara att dra på och lätt att reglera bra.

Min variant är ett renodlat gaskök på sommaren, som är bättre med gas än ett multifuelkök, och ett multufuelkök med Heptan under den kallare årstiden. Behöver aldrig göra rent mitt kök. Heptan sotar ingenting, annat än möjligen lite under förvärmningen på utsidan.

Skaffade mitt Primus MFS när det kom, med tanken att kunna använda samma kök för gas på sommaren och bensin/fotogen på vintern. Men effekten med gas är skrutt, och det låter mycket. Med bensin är det ett bra kök, så det används vår-höst, medan det renodlade gasköket kommer fram till sommaren. Har en liten toppmatad historia för soloturer, och en spindelvariant när vi går fler.

Raskesven
 
Det där är inte ens hälften av 450 g, så det blir drygt 55-60 spänn ändå för gas som räcker 2,5 h mot bensin som räcker 4 h och kostar 15 spänn ;)

// Jocke
 
Jag vet att det bara är hälften så mycket. Tänkte bara tala om att det finns billigare gas.
Har själv ett Primus Omnifuel, dock bara testat med gas ännu men jag har inget att klaga på när det gäller effekten med gas så länge det är skapligt varmt. Var under nollan sist jag använde det och det märks snabbt skillnad. Ska testa typ heptan nästa gång. Har ett Primus Micronstove också, men jag gillar stadiga kök bättre även om det är grymt mycket tyngre.
 
Jag skulle också vilja veta vilket som är billigast och lättast(vikt). Gas är smidigare kan jag förstå. Men hur länge räcker gas jämfört med etanol? Om vi kan konstatera det så kan vi ju också räkna ut ekonomin samt viktjämförelsen.

Ps. kan man använda vanlig bensin i ett triangiakök i nödfall?
[Ändrat av Myhre 2007-04-16 kl 17:58]
 
Myhre; sa:
Ps. kan man använda vanlig bensin i ett triangiakök i nödfall?

NEJ! Det kan man inte - inte ens i nödfall...

Jag har i en tidigare tråd kommenterat och visat bild på hur en Trangiabrännare beter sig när den laddas med 4-takts alkylatbensin.
[Dvs rent empirisk grundforskning, så: Don't try this in the field, children!] Provet gjordes med betryggande säkerhetsmarginaler: brännaren placerad på locket till en rostfri hink, snötäckt mark metervis åt alla håll, flera olika (pulver/kolsyra/skum samt brandfilt) brandbekämpningsutrustningar inom bekvämt hämtningsavstånd, dvs någon meter bakom ryggen på mig, när jag tog bilderna med teleobjektivet...

För texten/tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13532
Och här är bilden på eländet:
Bensin_i_Trangia.jpg
 
Myhre; sa:
Jag skulle också vilja veta vilket som är billigast och lättast(vikt). Gas är smidigare kan jag förstå. Men hur länge räcker gas jämfört med etanol? Om vi kan konstatera det så kan vi ju också räkna ut ekonomin samt viktjämförelsen.

Billigast och lättast är naturligtvis att inte släpa med sig bränsle alls, utan att använda det som finns i naturen. Naturligtvis måste man då visa hänsyn, och bara elda där man får elda, och under kontrollerade former.
 
Joakim Ambrosson; sa:
Det där är inte ens hälften av 450 g, så det blir drygt 55-60 spänn ändå för gas som räcker 2,5 h mot bensin som räcker 4 h och kostar 15 spänn ;)

// Jocke

Vet inte hur mycket du är ute och ränner i skogarna med kök, men är verkligen bränsleekonomin en relevant faktor när man väljer kök? Så mycket kan det väl inte gå att det påverkar plånboken i någon större omfattning?

Fundera mer på funktionen är mitt tips.

mvh

Anders - gasköksägare
 
Joakim Ambrosson; sa:
En liter soppa kostar säg 15 spänn, räcker 4 h (0,6 räcker i 2,5). Hur länge räcker en 450 g gasflaska som kostar 90 spänn? 2,5 h?
en 450g-flaska räcker gott för en veckas användning om man är ensam, till två personer om man är sparsam, och det är det som räknas. Det händer rätt sällan under praktisk användning att man fräser på varken 2,5 eller 4 timmar i sträck. Kolla tidigare trådar om gasförbrukning, så ser du dels att det varierar mkt mellan "storfräsarna" och gas-snåljåparna, men även att det går att klara sig på små mängder gas.

Effekten på mitt kök är 3000W, Nova+ är väl 2850 om jag inte missminner mig, så det är rätt jämnt. Det enda negativa med flerbränslekök och bensin är väl renheten och därmed sot. Samt att det inte tål lika hög höjd?
Eh, bensin och fotogen är väl det bästa på hög höjd? Gas däremot är inte att rekommendera, särskilt inte i toppmonterade kök som PocketRocket. Effekten på flertalet kök, både gas- och multibränsle, brukar ligga kring 3000W. Det intressanta är väl förbränningseffektivitet (dvs hur stor del av bränslets lagrade energi som kan omsättas i kokt vatten), men kanske framförallt hur fort det går att koka en liter vatten. Att skruva på ett PR på en gasflaska och koka vattnet tar ca 3 minuter, medan det tar längre tid att montera ett multibränslekök, pumpa upp trycket, förvärma och sedan koka. För att inte tala om smidigheten. Praktisk tid är inte detsamma som antal levererade Watt/minut.
Så ur både ekonomisk och viktmässig synvinkel borde väl ett bensinkök vara bättre?
Det är sant att bensin är mkt billigare än gas, men för de flesta borde den kostnaden lätt kunna uppvägas i nån färre ute-öl eller ute-latte under sommaren, så ekonomin går ihop och man slipper leva på sitt indragna socialbidrag.

Viktmässigt så håller jag inte med alls. På längre turer betalar sig bensinen eftersom man slipper släpa gasburkarnas tomvikt, men lägg ihop vikten för gaskök (<100g) + gasflaska, och jämför med vikten för multikök (4-500g), pump+flaska (nåt hundratal gram till) och så bränslet. Det är ingen slump att bergslöpare och multisportare oftast använder toppmonterade gaskök. Dessutom är de ruggigt billiga i inköp (gaskök, inte löpare!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.