Flaska på rygga?

Jag har en ShoSho 30L som jag skulle vilja fästa en vattenflaskhållare på bärremmen så den finns lätt-tillgänglig vid vandringar...
finns det nåt speciellt man kan köpa eller ska jag modifiera själv? hur isåfall?

Flaska..

Du kan ju använda en bit repsnöre och lite silvertejp och fixa till en liten ögla, därefter fästa den med en karbinhake i remmen. Blir inte klok på om du menar höftbältet eller axelremmarna om det är det senare kan du haka i den i bröstremmen (där den ligger runt axelremmen.

annars kan du ju skaffa en Platypus (tror jag det stavas) och ha i eller under locket, du kan fästa slangen på axelremmer. positivt då du inte behöver hatta upp och ner med flaskan. (De finns på Sportsnet.se under Fjäll och friluftsliv/Camping/Flaskor/behållare)

må väl, Martin..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har själv en Tight M som jag fäster en flaska på ibland.
Jag använder en "cykelflaska" som har en avsmalning strax ovanför mitten. Jag har knutit en 4mm gummilina (finns i båtaffärer) runt avsmalningen och en ögla i axelremmen. Gummilinan är tillräckligt töjbar för att att jag ska kunna dra loss flaskan.

Eftersom jag springer med ryggan har jag även en till gummiögla längre ner som ska hindra att flaskan vickar under löpning.

/M

nortstar

Jag har på northstar trading i Malmberget köpt en grå flaskhållare som man knäpper fast på godtycklig horisontellt riktad rem. Märket är Trek Sport. För mig betyder det att jag sätter den på bärremmen där bröstremmen går runt bärremmen. Passar kanon till tex nalgene 0,5 liter. Storleken på hållaren är lite reglerbar. Liten smidig stör inte. Flaskan blir mkt tillgänglig. Jag har oftast pocketkameran på ena remmen och flaskan på andra. Ser lite töntigt/multisportigt ut men ack så smidigt. Alltid vatten och kamera till hands utan att behöva stanna.

Kanon!

/Andreas

Själv har jag byggt en flaskhållare som går "horisontellt" och som sitter på midjeavbärarbältet. Den består av ett gummiband i "framkant och en liten "ficka" jag sytt fast, precis där "bältet" möter "ryggsäcken". Gummibandet går om själva "bältet", så att det kan löpa längs bältet, och går att ställa in efter vilken flaska man har. Sedan kör jag bara in flaskan i fickan på ryggsäcken och spänner fast med gummibandet. Flaskan "ligger" lättåtkomlig och rör sig inte.

Fick id'en till den här lösningen efter att ha kollat på en ryggsäck från McKinley, som hade en (i och för sig snyggare) liknande lösning. Tycker den har funkat kanon, trots att jag ofta bytt mellan olika sorters flaskor.

enklast skulle jag tro...

Har inte sett ryggan du använder, men jag antar att den som de flesta haglöfssäckarna har möjligheter att på axelremmarna sätta fast både karbiner och spännremmar.
Själv använder jag nalgene flaskor och black diamond karbiner och eventuellt spännremmar för att sätta fast flaskor med, å det funkar kanon. Karbinen högt upp på axelremen och sedan i öglan på nalgenelocket, och spännremmen i en lägre position så den håller flaskan stilla. Det är bara att prova några varianter, lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips