Flaska med "slang"

Jag har en cykelvattenflaska fäst på axelremmen när jag springer längre sträckor men denna lösning har nackdelen att jag måste lossa flaskan för att kunna dricka.
Såg ECO Challenge på Discovery och flera lag hade flaskor med en slang på som jag antar går ned till botten på flaskan så man kan suga i sig vatten.

Frågan är alltså: VAR hittar man dessa flaskor, alternativt hur gör ni för att dricka "i farten"

/M
 
Nalgene

Svaret är nalgene. Satt och kikade i en N-katalog och såg precis det du talar om, en vanlig N-flaska fast med ett annat sorts lock. Med slang och ngn slags backventil tror jag. Kan säkert outside fixa hem. Melker
 
Platypus

Svaret är platypus vatten flaska,tar inge plats och du har slang till den,kör själv med en 3 l sån i vätskesystemet på min LIM 25l och så har jag en 7,5 dl flask i ytterfacket med MAXIM...du måste ta flaskan men det är inte svårt...
den perfekta lösningen..
MVH jocke
 
Ett annat vätskesystem som verkar schysst hittar du på http://www.kajaktiv.se det heter Source.
Men ska du handla i affär så är nog platypus den enklaste att få tag på.
Har själv Platypus och skulle inte vilja vara utan den när jag är ute och cyklar.
 
OK, jag har alltså fått ett par bra tips men tyvärr ingen som vet vad det är för flaska jag sett.
En treliters vattenpåse vill jag inte släpa med mej under FEM så jag frågar igen:
Vet någon vad det är för flaska som vissa lag använder i ex. ECO challenge. En enliters med "sugpip"...?

/M
 
Jag tror inte att det är just den de använder i eco-challenge direkt, men McKinley (dvs intersport) har en enliters aluminiumflaska med "sugrör".
Vet inte om den väger mer eller mindre än en nalgeneflaska.

PET är ju både lättare och billigare, och det borde inte vara så svårt att fixa "sugröret".
 
Enkelt fixat

Ta din cykelflaska och slå halsen av den! (eller i alla fall drickpipen) tryck därefter in en lämplig slag inköpt på något byggvaruhus och tejpa runt med ex. silvertejp... inte svårt och det fungerar bra.
 
Det är inte en Camelback du tänker på då ?
Som en liten väska på ryggen med en påse i där slangen går ner i botten.
Man biter på gummistycket på änden av slangen för att öppna flödet.
Finns med bara vätskesystem för att spara plats och med plats upp till x-antal liter.

//Linus
 
Bild

granbom; sa:
Jag har en cykelvattenflaska fäst på axelremmen när jag springer längre sträckor men denna lösning har nackdelen att jag måste lossa flaskan för att kunna dricka.
Såg ECO Challenge på Discovery och flera lag hade flaskor med en slang på som jag antar går ned till botten på flaskan så man kan suga i sig vatten.

Frågan är alltså: VAR hittar man dessa flaskor, alternativt hur gör ni för att dricka "i farten"

/M

Jag vet vad du menar och här är en variant: http://www.raidgauloises.com//MimeObjects/Saga/1000001/38ta02_1004623.jpg

Undrar bara var man får tag på dem?
 
Såna flaskor har ju jag!

Jag ser på raidbilden att det i detta fall handlar om italienska cykelflaskor tillverkade av Elite (som även gör de vackraste flaskhållarna som skådats, patao carbon, http://www.elite-it.com). Flasklocken är den större typen av de två som Elite använder och lossnar efter 1.25 varv. Stor öppning i flaskan för snabb fyllning, och enkel disk för de som gör sånt.

Den suganordning grabben på bilden har är alltså hemmagjord. Han har gjort som cjonsson tipsat om. Vill man ha speciella grejjer får man ofta göra dem själv.

Ola Orädd
 
Modda å fixa

Hello!

Ska oxå springa FEM, 70 mix, har funderat på att modda ett par vanliga flarror med ventil som man drar ut.

Har en polare som har pajjat sin, dvs den stoppar ej när man stängt ventilen. Går att slå ut mittplastbiten och sätta ner en plastslang i hålet, kanske borra upp den lite.

I andra änden av slangen trycker du dit en bitventil som säljs löst till vätskesystem, du kan sen limma (cyanoakrylat)och täcka allt med grov krympslang ( http://www.elfa.se ) i valfri färg el transparant.

Använder du tex silikonslang som är sladdrig kan du få aluminiumlod hos ngn svetsare som du kan linda runt slangen och böja den som du vill (brukar finnas i "avancerade-gore-tex-jack-luv-kepsar" :).

Lycka till, vi ses.

/Samuel
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.