Nja.
Både ja och nej. Skakeln går att montera och använda men passar inte helt perfekt. Diametern på skakelns aluminiumrör är något större än fästet på pulkan så skakeln går inte i fästet perfekt, men det är faktiskt väldigt lite som skiljer. En annan sak som inte är bra är att skakeln måste vändas upp och ner då segebadenpulkans fäste sitter längre in under pulkan än fjällpulkens fäste, som sitter alldeles längst fram. Skakeln är nämligen lite för smal för att nå ut på sidorna av segebadenpulkan. Dessutom blir följden att skakeln sitterväldigt nära marken (ca 5 cm) vilket gör att vid minsta antydan till lössnö börjar pulkan ploga snö framför sig och går då otroligt tungt. Detta bör dock gälla även för segebadens egen skakel förmodar jag.
Vi köpte nämligen just denna kombination inför förra vårens Sarektur och det funkade utan omkonstruktioner men det finns definitivt potential för förbättring.
Det du bör göra är att helt förändra (tillverka) ett nytt fäste på pulkan. Fästet bör flyttas uppåt, framåt på pulkan för att undvika nämnda problem.
Någon färdig lösning på ett nytt fäste har jag inte men jag ska ta mig i kragen och utföra denna manöver på vår pulka så det funkar bättre till nästa gång.
Om du väljer att köpa skakeln och kommer på en bra konstruktionslösning på pulkan kan du väl höra av dig. Det borde ju inte vara så svårt tycker jag.
För övrigt är skakeln väldigt bra och vi ska även köpa en tilll våran andra pulka , en gammal segebaden från slutet på 60-talet, (måste vara en av de första plastpulkorna som tillverkades av segebaden). Infätsningen på den pulkan är faktiskt helt annorlunda än på den nya.
MVH /Urban.