Medar eller inte på pulka?

Ett norskt företag som tar folk över Grönland skriver att de använder medar på sina pulkor och att de därför kan klippa tiden för turen med 5-6 dagar. Jag undrar nu varför inte alla använder medar. Är det joxigt att skidra med dem i djupsnö? Är risken stor att de går sönder?

En kollega till mig vill gärna att hennes pulka (med medar) ska rastas lite och har föreslagit att jag använder den på min förestående tur längs Kungsleden i april. Vad kan jag vänta mig? Jag tänker mig att den borde vara stadigare än en vanlig pulka med topptung lastning som, enligt min pinfärska erfarenhet, gärna tippar.

Jag undrar också vad ni tycker om rep/skaklar på pulkan. Jag har än så länge bara testat att använda rep fästa i ryggsäckens höftbälte.

Så här tänker jag: Medar fungerar bättre på is. På snö ser jag ingen mening eftersom de bara skulle skära igenom. Stora glaciärer, isar och andra ställen där snön är så hårt packad att den snarare är att klassa som is kanske är en anledning. Är inte så kunnig, helt ärligt.

Rep är bättre när det är långa, raka sträckor som ska avverkas. Skaklar följer bättre om det är mycket krångel. Fördelen med rep är att man kan stå på en plats och dra pulkan till sig och förbi sig för att ställa den mot ett isblock för att sedan själv förflytta sig. Nerför blir man överkörd direkt om man inte har bromsrep.

Gärna mer info om pulkor med medar för jag tänker mig att det handlar om saker som är bredare och längre än skridskor men fortfarande inte Nansenslädar.

Hur mycket vikt har du i den och vad är det för pulka? Det ska mycket till att välta en pulka och de gånger min välter är det bara att dra i den så lägger den sig rätt igen. Se till att ha allt tungt så långt ner du bara kan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
En av orsakerna till att man inte använder medar är såklart att pulkan blir dyrare och personligen tycker jag att köpespulkor idag är alldels tillräckligt dyra.

Sen blir konstruktionen ostadigare hållfasthetsmässigt än en "ren" pulka.

De som kör draghundstävlingar med pulka har jag för mig har kört väldigt länge med pulkor på skidor men då pratar vi hårdgjorda spår alternativt hårt underlag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips