Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällvandring Sverige med många höjdmeter?
- Trådstartare Peterji
- Start datum
En möjlighet är att följa t ex Kungsleden och göra avstickare till i princip varje bergstopp du passerar. Då lär du få rejält med uppförsbackar.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Funkar i Sverige också.Om du vill gå oledat är det bara att ta sig till det bergiga delarna av Norge, parkera var du vill och gå upp och ned på alla toppar du hittar.
Tack för alla kreativa förslag! Tyvärr faller många bort då jag glömde ange svårighetsgrad-denna tur ska kunna göras utan större teknisk kompetens. Jag är i Nepal och här är det breda stigar; så tekniskt lätt.
Och som sagt var; önskar en sammanhängande led- inte bara toppturer.
#3 Förslag 1 är klart intressant! Tack för det😊 Nr 2 lite för svårt.
Och som sagt var; önskar en sammanhängande led- inte bara toppturer.
#3 Förslag 1 är klart intressant! Tack för det😊 Nr 2 lite för svårt.
Hemavan-Syterstugan via Norra Sytertoppen är kortare men har en hel del stigning, lite stenigt bitvis (men om Mårmapasset är OK så lär det inte vara något problem), markerad led hela vägen över toppen och sedan vidare ner. Returen via Murtsertoppen är lite lägre men fortfarande 700m upp från Syterstugan.
Kittelfjäll-Marsliden/Fatmomakke kanske också passar? Jag loggade ungefär 1000 höjdmeter upp från Kittelfjäll till tältplats vid Djupbäcken i somras. Kanske inte jättemycket med Nepalesiska mått, men för mig märktes det.
Och när vi är i området så är Lapplandsleden känd för att inte vara rädd för backar, speciellt sektionen norr om Skalmodal. Jag har inte vandrat de delarna själv dock.
Kittelfjäll-Marsliden/Fatmomakke kanske också passar? Jag loggade ungefär 1000 höjdmeter upp från Kittelfjäll till tältplats vid Djupbäcken i somras. Kanske inte jättemycket med Nepalesiska mått, men för mig märktes det.
Och när vi är i området så är Lapplandsleden känd för att inte vara rädd för backar, speciellt sektionen norr om Skalmodal. Jag har inte vandrat de delarna själv dock.
Hasse, jag vet det är en udda frågeställning men tycker de svar jag fått är lovande.För att få lite mer höjdskillnad i Svenska fjäll måste man nog upp på toppar och högre höjder. Och där finns inga breda stigar, bara stenblock av olika storlek. Inte svårt i sig, men man måste vara väldigt försiktig.
Hej!
Vill du ha en uppmärkt led som är lätt att följa med många höjdmeter så har du ju Storsteinsfjellet i Norge. Om du utgår från Hundalshyttan kan du välja flera rundturer både runt och över Storsteinsfjellet. Fantastiskt vackert med spetsiga toppar och inte så mycket folk.
Jojo-leden, som Swift tog upp, är väl det mest krävande är jag kan komma på utan att göra toppturer. Har gått den själv och även om den inte är uppmärkt som en traditionell led är den lätt att följa men tuff att genomföra.
Annars har du ju flera krävande färdvägar i Sarek men de är ju oftast inte uppmärkta alls utan du får förlita dig på karta och kompass.
Ingen av dessa kräver teknisk kompetens även om Jojo-leden är ett gränsfall.
Vill du ha en uppmärkt led som är lätt att följa med många höjdmeter så har du ju Storsteinsfjellet i Norge. Om du utgår från Hundalshyttan kan du välja flera rundturer både runt och över Storsteinsfjellet. Fantastiskt vackert med spetsiga toppar och inte så mycket folk.
Jojo-leden, som Swift tog upp, är väl det mest krävande är jag kan komma på utan att göra toppturer. Har gått den själv och även om den inte är uppmärkt som en traditionell led är den lätt att följa men tuff att genomföra.
Annars har du ju flera krävande färdvägar i Sarek men de är ju oftast inte uppmärkta alls utan du får förlita dig på karta och kompass.
Senast ändrad:
Tack för tipsen! Norska området har jag varit i för 8 år sen, lite tuffare än svenska sidan😊 Jojo leden blir nog lite svårare- hade tänkt ev ta med grupp på detta.Hej!
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar