Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas

Singivagge ...

... kan användas som genväg till Kebnekaise, men bara om vädret är bra, för det är mycket brant när man ska ner därifrån och stigen är inte särskilt vältrampad. Läs Grundstens och/eller Abrahamssons beskrivning av denna sträcka. Det säkraste, och ungefär lika långt, är att gå via sjön på 979,8 m; inga renstängsel i vägen för två år sedan. Annars är Singivagge en mycket vacker dal och värd ett besök om ni får en dag över i Kebnekaise och vädret är fint.
 
Hej Erik!

Jag är hyfsat van vandrare men är inte någon som springer runt på fjället så jag tror att absolut ni klarar denna tur. Tänk bara på att det tar längre tid att vandra i fjällen än annars, ett riktmärke brukar vara ca 3km per timma. Vandringen som jag gjorde blev nästan som jag tänkt mig, förutom Unna Räitasstugan. Jag tyckte det var en ganska lätt vandring, var bara första dagen som blev lång. Vandrade då från där jag klev av båten från Nikkaloukta till Vistas i spöregn, tog ca 8h. Som ovan kanske man uppfattar en del bitar, särskilt Nallo-Sälka som stenig. Men Nallo är verkligen värt att besöka, ligger underbart vackert i en dal i högalpint område.

Ni bör klara av turen på 5 dagar, men då blir det nog en del långa dagar att vandra. Det är också alltid bra att ha extra dagar när man är i fjällen om något oförutsett skulle ske. Om ni ska gå i mitten på juni behöver ni nog tälta, för jag tror fjällstugorna öppnar först till midsommar eller helgen efter. Fast om jag inte har helt fel så brukar något utrymme vara öppet i stugorna som man får använda. Vissa saker har man inte tillgång till då,, tror det var gas och ved för att elda. Har för mig att det kostar ca 150-200kr per person och natt som man betalar in med inbetalningskort. Hör med Stf så får du korrekt information. Jag har ingen tältvana så det finns säkerligen någon annan som kan tipsa dig om detta. Jag har som tidigast varit uppe i Björkliden och vandrat vid midsommar och då låg det ganska mycket snö kvar. Men hur mycket snö det är varierar nog. Mitten på Juni är dock tidigt.

Båten från Nikkaloukta in i Vistasdalen kortare ned den långa turen Nikkaloukta – Vistas, Tror den är ungefär 2,5 mil med båttur, annars 3 mil. Ett alternativ för att spara tid som jag hörde några gjorde var att flyga in i Vistasdalen så man kommer nära vistasstugan.

Mycket bra litteratur att läsa för att vara förberedd på vandringen är Claes Grundsten bok På fjälltur Abisko Kebnekaise, finns nog på biblioteket att låna.

Hälsningar
Pia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 46
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.