Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise

Hej!
Tänkte dela med mig av lite bilder jag tagit under förra veckan då jag var uppe och vandrade med flickvännen längs Kungsleden från Abisko och söderut. Tog avstickaren mot Kebnekaise och sedan Nikkaluokta. Vädret var rätt blandat så som det varit senaste tiden. Hade en fyra kanondagar med sol och tre med växlande väder mellan sol, moln och lättare regn (även snöblandat regn).

Antar att det här blir ytterligare bilder i mängden tagna i dessa trakter men vill man ha lite inspiration eller själv minnas tillbaka så kan man nog nästan titta på vems bilder som helst. För den som går och planerar eller är i valet och kvalet att åka upp så säger jag bara att det är värt det så se till att komma iväg!

Bilderna finns upplagda på Flickr: http://www.flickr.com/photos/philip_johnsson/sets/72157621808117430/detail/

Hoppas de inspirerar och uppskattas!

/Philip

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fint! Inspiration för en som ska vandra samma trakter i Augusti :)

Då har du ditt roliga kvar. :)

Hoppas du också får tur med vädret, inte minst om du planerar en tur upp på kebnekaise så du får klar sikt. Själv hade jag oturen att toppen hamnade precis i moln 45 min innan jag var där uppe. Gick man däremot ned en 200-300 m så kom man under molnhöjd och hade hur klar sikt som helst men som ett tak precis ovan sig av moln. Lite specielt det också på sitt sätt.

Väldigt fina bilder!

Kort rättelse: "Mound of stones that you by tradition rise if you climb to the top of the mountain Guobirĉohkka that you climb on the way of the west trail to the south top of Kebnekaise"
Fel berg. Det är Inte Guobirĉohkka utan Vierranvárri man hasar sig över..

Väldigt fina bilder!

Kort rättelse: "Mound of stones that you by tradition rise if you climb to the top of the mountain Guobirĉohkka that you climb on the way of the west trail to the south top of Kebnekaise"
Fel berg. Det är Inte Guobirĉohkka utan Vierranvárri man hasar sig över..
Tack för att du var iaktagsam! Det är helt korrekt att det ska vara Vierranvárri och inget annat där. Har korrigerat det på Flickr också... :)

Och tack för komplimangerna. Jag är nästan lite avundsjuk på er som ska upp dit snart. Har ju lagom återhämtat mig nu och skulle vara redo för mer. Fast just Kebnekaise fjällstation undviker jag nog gärna om jag kan. Har inte samma genuina känsla som de andra ställena men man kan ju ta sig dit man känner att man har bäst luft under vingarna...

Hej
Vi gör troligen den vandringen nu i augusti och jag skulle gärna höra vad ni tyckte om längden mellan stugorna. Är det "lagoma" dagsetapper? Vad nu lagom betyder.....Men det vore intressant att få höra. Vi tänker gå m tält o egen mat om nu inte du kommer att säga att stugorna erbjuder utsökt mat förstås.
Hälsningar Kristina

Hej
Vi gör troligen den vandringen nu i augusti och jag skulle gärna höra vad ni tyckte om längden mellan stugorna. Är det "lagoma" dagsetapper? Vad nu lagom betyder.....Men det vore intressant att få höra. Vi tänker gå m tält o egen mat om nu inte du kommer att säga att stugorna erbjuder utsökt mat förstås.
Hälsningar Kristina

Om man har normal kondition (dvs kan gå en mil med lite packning) så är det inga problem alls. Vi är inga sprinters utan vandrade i rätt lagom takt, tog en kring 10 min paus i timmen för att vädra fötter och äta lite snacks och så tog vi kanske en 30 min lunchpaus också och då tog det oftast en 4-5 timmar att gå mellan varje stuga. Det är inte heller så där väldigt farligt uppför att masa sig fram över heller. Det är väl kanske två ställen där det suger lite i benen uppför och det första stället är efter Abiskojaurestugorna när man går upp först rätt tvärt och sedan på skrå rundar man Gárddenvárri och andra stället är sista biten upp till Tjäktjastugan. Det är inget alls omöjligt men kan ge lite mjölksyra i benen om man är lite halvotränad.

Vi ville hinna med fint väder och tog dubbelpass från Sälka direkt till kebnekaise fjällstation och det gick bra det också men jag kanske inte skulle ta den "genväg" som vi tyckte såg bra ut på kartan och snedda förbi längs Sinnicohkka vilket visade sig vara ganska seg uppförsbacke men vackert när man väl kommer upp på platån med en lite fjällsjö (syns på bild på min Flickr). Man "tjänar" ca 2 km än att gå ner vägen förbi Singi och sedan upp mot Keb och de 2 km är nog enklare vandring än att gena i uppförsbacke.

Det kan vara rysligt kallt och blåsigt där uppe vid 980-sjön också ;)
http://picasaweb.google.com/martin.aronsson/FjLlen2008#5248216379122947778
Tältade där förra året.
Visst kan det vara rätt kallt uppe på högfjällen. Vi hade en kort stund snöblandat regn när vi passerade vid Tjäktja passet och bara vi kom över krönet och det började slutta ned mot dalen så sprack molnen upp och det blev solsken och skapligt varmt (bilden från "lunch break" på min Flickr). Vädret kan alltså vända ganska fort där uppe.

Är det "lagoma" dagsetapper? Vad nu lagom betyder.....
Ett tillägg där. En tumregel kan nog också vara att man räknar med att man går ca 3 km/tim när man fjällvandrar och är vanlig motionsvandrare. Utifrån det kan man nog höfta sig fram vilken tid det tar att ta sig en viss sträcka och sedan får man ju lägga till tid för pauser och sånt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips