Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden

Poängen var inte om fjällvandring är jobbigt eller ej, utan att det fortfarande cirkulerar såna ideér om att vi måste fylla på med salt så fort solen steker lite. Jag tror man drar den slutsatsen lite väl enkelt och att kroppen sköter sånt där själv för de flesta. Jag har alltid misstrott såna råd själv som man fått höra under uppväxten.

Dricka uppåt en liter vatten per timma gör jag inte heller, inte ens under heta fjällvandringar. Då blir jag dålig och får ont i magen och huvudet. Då spär man kanske utan salthalten i kroppen också och det kan bli farligt.

Dricka uppåt en liter vatten per timma gör jag inte heller, inte ens under heta fjällvandringar. Då blir jag dålig och får ont i magen och huvudet. Då spär man kanske utan salthalten i kroppen också och det kan bli farligt.
Nu i somras behövde jag det för att hålla vätskebalansen, normala urinmängder så det måste ha gått ut som svett. För de flesta signalerar kroppen rätt bra med törst när det behöver fyllas på med vatten, och det var främst det jag gick på.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu i somras behövde jag det för att hålla vätskebalansen, normala urinmängder så det måste ha gått ut som svett. För de flesta signalerar kroppen rätt bra med törst när det behöver fyllas på med vatten, och det var främst det jag gick på.
jo, kroppen gör det, men fjällvatten är inte samma som det kranvatten magen är van vid. Jag kan inte dricka samma mängder, dessutom är det jävligt mycket kallare.

Jag har aldrig med resorb och sånt heller, vet inte vad det skulle tillföra mig. Tror inte jag behöver det. Jag äter balanserat och tror mer på att vila isf.

Poängen var inte om fjällvandring är jobbigt eller ej, utan att det fortfarande cirkulerar såna ideér om att vi måste fylla på med salt så fort solen steker lite.
Det är alldeles korrekt att svenskar i genomsnitt äter snarare för mycket salt än tvärtom, men som framgår av trådstarten handlar just denna diskussion varken om våra hemmavanor, eller ens om vad man behöver "så fort solen steker lite" - utan om hyfsat hård fysisk ansträngning under långvarig värmebölja.

Den gången jag länkade till- visserligen orsakad av egen dumhet - hamnade jag alltså i så pass allvarlig saltbrist att jag börjat få muskelkramper - och det tog bara tre dagar av måttligt höga temperaturer, kombinerat med viss fysisk ansträngning och saltfattig proviant. Hemma äter jag väldigt lite salt (tycker alltid att alla andras mat är för salt) och klarar mig fint på det.
Jag tror man drar den slutsatsen lite väl enkelt och att kroppen sköter sånt där själv för de flesta.
Njae, människan lär faktiskt ha lite halvdåliga varningssystem mot (måttlig/begynnande) vätskebrist, men det är nog i viss mån individuellt. Själv reagerar jag snabbt, men det kan både vara observansen man skaffar sig i varma länder, och att jag är ett sådant "ånglok" att jag snabbare hamnar på faktiskt underskott.
Vet ej om det är likadant med saltbristen, men själv fattade jag inget förrän det gått rätt långt. Och jag brukar ha bra kontakt med min kropps signaler annars.
Dricka på schema efter klockan tror jag inte heller på, även om kan man behöva stora mängder vid hård ansträngning i värme. Man får som sagt lära sig sin egen kropps signaler och självreglera efter individuella behov :). Men som jag skrev i första inlägget - bra att blanda in något i vattnet, om man behöver dricka väldigt mycket och ofta. Nästan vad som helst - t ex just en gnutta salt - är bättre än inget alls, men optimalt så lösningen blir isotonisk. I varje fall under riktigt hård ansträngning. Själv trivs jag med en knivsudd askorbinsyra i vattenflaskan, men jag springer ju inte fjällmaraton, så det är inte så noga.

Dricka på schema efter klockan tror jag inte heller på, även om kan man behöva stora mängder vid hård ansträngning i värme. Man får som sagt lära sig sin egen kropps signaler och självreglera efter individuella behov :)
Min observation om hur mycket vatten jag drack kom från hur ofta jag behövde fylla min 0,5l vattenflaska när jag drack enligt vad min kropp gav signaler om, och det var någonstans mellan 30 och 60 minuter, alltså 0,5-1 liter vatten i timmen. Lite varierande beroende på ansträngning och väder. Plus en extra liter vid lunch och middag då.

Min observation om hur mycket vatten jag drack kom från hur ofta jag behövde fylla min 0,5l vattenflaska när jag drack enligt vad min kropp gav signaler om, och det var någonstans mellan 30 och 60 minuter, alltså 0,5-1 liter vatten i timmen. Lite varierande beroende på ansträngning och väder. Plus en extra liter vid lunch och middag då.
Kan nog stämma hyfsat för min del också när jag är mycket fysiskt aktiv, då behöver det inte ens vara särskilt varmt. I vila slutar jag dock frysa och börjar trivas vid ca 27 grader, så "särskilt varmt" är ett relativt begrepp :)

Själv har jag aldrig känt ngn törst oavsett nivå på min aktivitet.
Har alltid förberett mig gm att kolla väder/temperartur och fyllt på kroppen med vätska typ 1-2 dagar före, beroende på vädret. och aktivitet.
När jag tränade mycke så hade jag ingen vätska med mig om jag sprang max 10km, 15km och däröver hade jag ett bälte med typ 5 st dl-flaskor runt midjan.
Salt har jag vid behov tillfört gm kosten: sill, ansjovis, kaviar etc
Man kollar ju alltid färgen på sitt urin, där märker man ju om man har vätskebrist.
Blev dock förvånad då jag sökte på detta opch fann denna länken:

Viste inte urinet kunde ha så många färger..

Min slutsats är att vi är alla olika, själv törstar jag inget oavsett aktivitet, men är medveten om att jag bör tillföra vätska då och då.
Sedan är det ju frågan om det ska va kallt elr ljummet vatten, där finns de många råd/skrönor att läsa om.

Antar att du inte drack i den utsträckning på natten också utan bara då du gick, för 12-24 liter på ett dygn e rätt mycket och troligen dödligt. Även om det bara va under en 8h dag, så var det alltså mellan 4-8 liter? Det är också rätt mycket 😄

Vet inte vad en maratonlöpare sörplar i sig men är väl ett par liter under tävlingen kanske. Tar ju tid att dricka också och saktar ner en.

Antar att du inte drack i den utsträckning på natten också utan bara då du gick, för 12-24 liter på ett dygn e rätt mycket och troligen dödligt. Även om det bara va under en 8h dag, så var det alltså mellan 4-8 liter? Det är också rätt mycket 😄
Ja, 8-12 timmar "aktiv" tid inklusive de längre matpauserna (då jag också drack mer är normalt). Och ja, det blev riktigt mycket vatten under värmeböljan, men eftersom jag kissade ungefär som vanligt måste det mesta ha gått ut som svett.

Att jag kollade lite på klockan över hur ofta jag fyllde den tomma flaskan kom just för att jag började undra hur mycket jag dricker egentligen, eftersom det kändes som att jag drack nästan hela tiden.

Kroppens förmåga att svettas överträffar förmågan att ta upp vatten ur matsmältningssystemet. Vid hård belastning kommer man alltså gå netto minus i vätskebalans. Vad man klarar av kommer såklart variera på individnivå, men det är en tidsfråga.

Om man inte har erfarenhet, resurser, eller tillfälle att anpassa ansträngningen, kommer man så småningon svimma, vilket också ofta visar sig vid maratonlopp i varmt väder där sjukvårdare ofta får rycka in.
Elitsoldater typ SAS lär sätta intravenös slang redan vid uppdragsstart, bl.a för att rutinmässigt kunna lösa vätskebrist med dropp.

Själv har jag aldrig fjällvandrat i extremvärme, men jag har vandrat låglandsleder i upp till +35, och haft strapats i lumpen i ca 30.
Att blöta hatten är mitt tips, och att dricka enligt schema. Oftare än törsten dikterar. Jag har en gång per 15min som tumregel, men anpassar antal klunkar lite på känn
Vätskesystem med slang underlättar men ryggvarmt vatten är ingen höjdare.
Salta snacks verkar räcka för mig. Jag känner igen saltbrist med kramper från lumpen, men har sluppit det civilt tack vare snacks.

Tunna kläder verkar vara bättre för kylningen än bar hud, binder antagligen mer fukt.
Planera att ta hand om fötterna oftare än vanligt

Mmm...vet inte vad jag tror riktigt, men mina egna erfarenheter är jag dricker mer i början av dagen/morgonen än senare även om det är hetare. Kan dricka 1-2 liter vatten på f.m. plus kaffe. Och e.m./kväll kanske max 1 liter och nån kopp kaffe till.

Min vikmugg rymmer 2 dl och det blir alltså 5 såna/liter. För 8 liter vatten på en vandringsdag skulle jag alltså behöva dra upp 40 muggar vatten ur bäcken.
Det är mer än vad min vattensäck rymmer jag har med på kajakturen för 2-3 dar i stekande solsken. Där har jag även vattensystem i flytvästen på 1,5 liter, och totalt kanske jag packar ner 7 liter vatten plus ett par öl, för en tredagars tur eller 2,67 l/dag. Och svettas gör jag minst lika mycket i kajaken som på fjället med alla kläder på och solen som skiner.

Men vi är väl olika och en del börjar svettas direkt medan jag själv ofta hinner träna klart på gymmet innan jag börjar svettas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips