Fjällvandring i början av Juni

Hur är det att vandra i början av juni?`vi har tänkt oss abisko - nikkalukta, är det snö och blött eller?

Tacksam för lite tankar!

Hej

Skulle nog tro att det är rätt blött. Säkert en del snö speciellt vid Tjäkta passet. Stugorna öppnas först i mitten eller slutet av Juni. Så det får bli tält. Säkert lite folk.

/Jesper

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fjäll till pingst

Jag planerar också för en lille fjälltur i början av juni, då pingsten ju faller sent i år. Det är tanken at åke till Vindelfjällen och jag har tänkt hålla mig till dagsturer från Hemavan, just für att fjällstugorna inte är öppna. Âr det aldeles för blött och snöslaskigt ovenför trädgränsen eller hur? (Beror ju förstås på hur tidig våren är) Kanske nån som bor där har en åsikt?

Re: Fjäll till pingst

mnd; sa:
Jag planerar också för en lille fjälltur i början av juni, då pingsten ju faller sent i år.

Âr det aldeles för blött och snöslaskigt ovenför trädgränsen eller hur?

Det hela hänger mycket på våren. Under förra året var det ju extremt snabb vår och vandringsbart tidigt på säsongen. Andar år kan det vara en förskjutning på 1.5 månad.

Så mitt råd är att planera för turen, den kan bli blöt, men ta inget slutgiltigt beslut förrän i slutet av April/början av Maj.

mvh Christian

Hej!
Funderar hit och dit vad jag ska hitta på under min semester och har bla funderingar på att ta mig hit upp i SLUTET av juni. Hur ser det ut då? Hade tänkt att fotografera mycket och göra dagsturer, med eventuellt någon övernattning.

MVH Stefan

capman; sa:
Hur är det att vandra i början av juni?`vi har tänkt oss abisko - nikkalukta, är det snö och blött eller?
Det kan nog variera en hel del. För elva år sedan gick jag den sträckan vid midsommar och fick då gå c:a tio kilometer på djup snö över Tjäktapasset. Vi valde då att gå sent på kvällen för att inte trampa igenom hela tiden.

I den obemannade stugan uppe i passet träffade vi ett tyskt par där han trampat ner i en bäck som var dold under snön och blivit blöt upp till midjan!

Vis av erfarenhet gick vi året därpå någon vecka eller två efter midsommar. Planen var Nikkaloukta till Abisko, men vi blev avrådda i Kebne av folk som kom från Abisko och som haft en mycket jobbig vandring pga. snön. Då valde vi att gå söderut till Vakkotavare istället där det nog generellt är mindre snö.

Att ha valmöjligheten kan ju vara något att tänka på - dvs. börja i Nikkaloukta och välj slutmål beroende på hur långt våren kommit. Visserligen kommer man till Gällivare i stället för Kiruna, men åker man tåg är det bara att hoppa på lite senare.

Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips