Fjällvandring genom Sarek med små barn

Wow! Det är fanimig ofattbart hur du får ner basvikten till 14 kg inkl. två barn. Det är va min egen basvikt hamnar på vid en veckas solotur. Dock med ett Allak 2p och Fjällräven Abisko 75l rygga. Antar att det är dom två som måste ryka först, innan jag kan göra en liknande barnvandring med rimlig börda på ryggen 😅
Nja, packningen är inte så otrolig. Den är fullgod och utan kompromisser. Barnen vill göra en liknande vandring i sommar igen, och då kan jag plocka bort cirka 700-1000gram ytterligare (barnens broddar, barnens fleecetröjor, barnens solbrillor och deras uppblåsbara liggunderlag som de typ låg bredvid eller under) från gemensamma basvikten som vi inte hade behov av. Jag packade lite i överkant då det var den längsta och mest committande tur vi gjort. Jag la dock en del pengar på bra kläder till dem, men sovsäckar får de använda extra vuxensäckar jag har sen länge. Jag skulle också kunna köpa mig till ytterligare lägre vikt, men försöker konsumera så lite som möjligt och använder mest grejer jag har sen gammalt. Om du är specialintresserad av packningen vi hade så passar jag på att göra reklam för min bok jag skrivit, där jag har rätt mycket kring all utrustning och klädsystem och dyl för vuxen, och för barnen utgår jag från samma parametrar i stort med enstaka undantag (regnbyxor är nog undantaget som de får ha kraftigare) - fast barnmärken, mycket från gneis (termobrallor, syntetdunjacka och strumpor). Det är den packlistan jag själv checkar av mot så allt är med. "Sarek: vandring, löpning och klättring med lättviktspackning."
 
Vi vandrade nån helg i skogen med tältning innan turen som specifik träning. Men generellt så är jag ute i skogen rätt mycket med barnen och rör oss i terräng, iallafall om jag jämför med andra barn vet jag att mina är terränggående - och att de trivs med att vara på fjället och vandra. Och de har varit i fjällen flera veckor om året ända sen de föddes egentligen, 2021 besökte vi ett större antal toppar i härjedalen till fots, bland annat helags, skarsfjället, skarvarna, mm och de var starkare och på bättre humör än många vuxna, de har inte är några problem att gå.

Angående packningen, jag har ingen lista. Jag har utgått från min egen packlista (som jag inte har online tyvärr) och kittat dem i princip likadant med den största skillnaden att de hade ett par extra kallingar och byxor, vilket jag inte har. Minimalistisk lättviktspackning som totalt för oss 3 vägde cirka 14kg plus 25kg mat då. Barnen bar cirka 2kg (sina egna kläder, regnkläder och förstärkningskläder) var på ryggen och jag resten - så var på gränsen att det gick :) Med traditionell utrustning hade vi inte fixat en sån tur.

Imponerande och vilken underbar uppväxt för barnen! Tänk om fler föräldrar drog med sina barn på såna äventyr - och det är sånt som odlar ett frö hos barnen att i vuxen ålder vara mer ute i naturen.

Jag hoppas att fler föräldrar på forumet får inspiration av den här tråden och gör ett liknande äventyr med sina barn.
 
Imponerande och vilken underbar uppväxt för barnen! Tänk om fler föräldrar drog med sina barn på såna äventyr - och det är sånt som odlar ett frö hos barnen att i vuxen ålder vara mer ute i naturen.

Jag hoppas att fler föräldrar på forumet får inspiration av den här tråden och gör ett liknande äventyr med sina barn.
Jo det gäller att hitta den där gränsen vad som är bra upplevelse. Sarek är tacksamt på det viset att det blir en stor upplevelse för barnen på flera sätt. Sen tror jag att mycket ligger hos den vuxna att vara på bra humör och uppmuntra barnens egna beslut under turen och göra det till en bra upplevelse där de kan känna sig starka och kompetenta och samtidigt få uppleva en stor miljö
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Sen tror jag att mycket ligger hos den vuxna att vara på bra humör och uppmuntra barnens egna beslut under turen och göra det till en bra upplevelse där de kan känna sig starka och kompetenta och samtidigt få uppleva en stor miljö

Hahaha jo det där känner jag mycket väl till men du har helt rätt!
Det är såna föräldrar som du som är bra föräldrar och som lägger ner rätt sorts energi på att uppfostra barnen på ett bra sätt.
Fortsätt så - du/ni är inne på helt rätt spår!

När dom är tonåringar så kommer du att vara en pinsam jobbig idiot för dom men det varar bara några år och sen efter det så kommer dom verkligen att uppskatta dej för vilken underbar uppväxt du har gett dom.
 
Då har alltså din ryggsäck vägt 35 kg när ni startade!?
Dom 14 dagars turerna jag gjorde på Kungsleden på 90-talet så vägde min ryggsäck totalt 26 kg inkl mat och tält, sovsäck mm och det tyckte jag var var tungt men helt okej för att kunna njuta av upplevelsen men 35 kg på ryggen som du hade!??

Är du en nyutexaminerad Kustjägare, Fjälljägare eller en fallskärmsjägare? För då förstår jag att 35 kg på ryggen är normalt/okej men är du bara en vanlig svennebanan så är du elittränad!

Jag visade din film för min fru och hon sa direkt att du är den mest underbara pappan näst efter Ernst Kirchsteiger, och det är ruskigt höga poäng ifrån en kvinna som är 59 år.

Du klår mej med hästlängder och Kischsteiger med en noslängd i att vara en tålmodig, vältränad och en omhändertagande optimal pappa som alla barn behöver, enligt min fru.

Det jag skulle brista i är ditt helt imponerande tålamod med dina barn i filmen!
Tyvärr, jag har inte det där urmänskliga benhårda tålamodet med barn, på den punkten är jag otålig och har alltid varit enligt våra döttrar.
 
Senast ändrad:
Då har alltså din ryggsäck vägt 35 kg när ni startade!?
Dom 14 dagars turerna jag gjorde på Kungsleden på 90-talet så vägde min ryggsäck totalt 26 kg inkl mat och tält, sovsäck mm och det tyckte jag var var tungt men helt okej för att kunna njuta av upplevelsen men 35 kg på ryggen som du hade!??

Är du en nyutexaminerad Kustjägare, Fjälljägare eller en fallskärmsjägare? För då förstår jag att 35 kg på ryggen är normalt/okej men är du bara en vanlig svennebanan så är du elittränad!

Jag visade din film för min fru och hon sa direkt att du är den mest underbara pappan näst efter Ernst Kirchsteiger, och det är ruskigt höga poäng ifrån en kvinna som är 59 år.

Du klår mej med hästlängder och Kischsteiger med en noslängd i att vara en tålmodig, vältränad och en omhändertagande optimal pappa som alla barn behöver, enligt min fru.

Det jag skulle brista i är ditt helt imponerande tålamod med dina barn i filmen!
Tyvärr, jag har inte det där urmänskliga benhårda tålamodet med barn, på den punkten är jag otålig och har alltid varit enligt våra döttrar.
35kg var precis på gränsen för vad som är görbart för mig, jag brukar inte bära på mer än 8-13kg max, men vi gick inte så långa dagsetapper och matvikten minskade med cirka 2.5kg på per dag. Som tur är så är jag ganska stor, så är vare sig elittränad eller militär. Mer åt svennebananhållet fysiskt.

Haha kul att ni tycker jag verkar ha tåladmod med barn. Jag tycker själv att jag är rätt bra i den grenen. Men tycker inte riktigt att det framgår i filmen :) det är mycket mer tålamodsprövande situationer hemma än på fjället - då alla går och njuter miljön. På många sätt enklare att ha barn på fjället än i många andra situationer, för mig och mina barn iallafall
 
Nu blir det lite OT här, men jag måste fråga dig en sak Karl-Johan.

Du har ju normalt ett tämligen långt draget lättviktstänk. Ett återkommande argument i packviktsdiskussioner brukar ju vara att både lätt- och tungpackning är självförstärkande; att du kan ha enklare (=lättare) ryggsäck när det är mindre att bära, att du kan ha lättare skor när du bär mindre etc.

FIck du göra några kompromisser i ditt vanliga system när du bar så tungt? Kände du exempelvis att du hellre hade haft kängor än trailrunners när du var packåsna iställer för bergsget?
 
Halloj,

Kan bara hålla med Karl-Johan att det generellt sett är enklare med barn ute på fjället.

Sen vill även jag understryka att man definitivt inte måste vara elit-tränad för att knata fram med 35kg på ryggen tillsammans med barn(en). Förvisso krävs det naturligtvis en hel del erfarenhet om man som Karl-Johan väljer att gå genom Sarek, men fyskiskt är det enda som krävs en god grundstyrka och lite pannben/envishet. Givetvis är det en god idé att gå med ryggsäck hemmavid om man inte är van att bära tungt.

Gjorde själv en nästan lika lång tur med lillgrabben för ett par år sedan när han var 4 år. Startade i Vaisalouktastugan och följde Nordkalottleden in till Hellmobotn (inte hela vägen ner förstås) och sen tillbaka via det sällan besökta området precis norr on Padjelanta nationalpark. Mycket trevlig tur! Eftersom vi gick själva de första 6 dagarna (sammanstrålade med mamma+kompis vid Suollagajåhkå-bron) och vi hade med oss ganska tung mat som korv+bacon+köttbullar så startade jag med en 42-43 kg.

Nu är jag förvisso ganska van att bära tungt, men ligger väldigt långt ifrån elit-tränad. Medelålders gubbe med tilltagande rondör som tillbringar det mesta av tiden framför dator ligger väldigt mycket närmare sanningen är Fjälljägare/Elit :cool: .

/ Stefan
 
Nu blir det lite OT här, men jag måste fråga dig en sak Karl-Johan.

Du har ju normalt ett tämligen långt draget lättviktstänk. Ett återkommande argument i packviktsdiskussioner brukar ju vara att både lätt- och tungpackning är självförstärkande; att du kan ha enklare (=lättare) ryggsäck när det är mindre att bära, att du kan ha lättare skor när du bär mindre etc.

FIck du göra några kompromisser i ditt vanliga system när du bar så tungt? Kände du exempelvis att du hellre hade haft kängor än trailrunners när du var packåsna iställer för bergsget?

Kompromissen var i så fall en större ryggsäck som väger 1280g, vanligtvis har jag en 35l som väger 500g på fjälltur. Men nu var bara maten 75l så lilla ryggan hade inte funkat. Kängor finns inte på kartan för mig på såna här turer, mycket skönare med lätta fötter, och mindre skaderisk skulle jag tro eftersom fötterna rör sig mer precist. För övrigt är packningen samma jag brukar ha. För barnen fick jag köpa en del nya kläder inför turen, men en enligt samma system jag använder. Egentligen ställer en sån här tur lägre krav på utrustning än egna turer då jag rör mig i mer komplex terräng - vi hade nog klarat oss fint med mindre grejer, men ändå skönt med tex riktigt varma kläder vi hade
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.