Fjällvandrare utan kunskap

Det är inte så konstigt att det finns massa olika åsikter kring detta område, då fjällen hos oss alla är en stort och genuint intresse som kanske också väcker känslor. Kanske är svårt att försöka ha nån slags faktabaserad tråd när svenska sammanställningar kring insatser lyser med sin frånvaro. Vore kul iaf att samla riktigt underlag nånstans, är ju många inlägg här i tråden som är intressanta
 
Jag gillar statistik och länkar till Polisregion Nords egna utvärdering för åren 2017-2019:
Tack!

“Under sommarmånaderna har totalt 100 fjällräddningsinsatser genomförts i polisregion Nord.

I drygt hälften av ärendena har den drabbade en fraktur av något slag och övriga ärenden är en variation av medicinska åkommor med allt ifrån getingsstick med allergiska reaktioner, bröst/buksmärtor, diabetes, astma, kräkningar och feber m.m.“

Incidenter vem som helst kan råka ut för. Nån som vet hur stor del av fjällkedjan som innefattas? Mest välbesökta delen iaf

Vore kul att veta hur mkt folk som rört sig i fjällen denna period. Och sen jämföra med typ vanliga sjukvården. Men det kanske är uppenbart att det sker betydligt mer olyckor i vanliga samhället än i fjällen.

STF hade 386 332 gästnätter på sina egna boenden. De flesta av deras boenden ligger i fjällen. Dock kanske anslutna boenden också ligger där, så siffran kan va högre? Hämtat från deras årsberättelse 2019 . https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2020/03/stf-ar-2019.pdf

Till detta tillkommer andra boende, privata stugor, tältning


Har även tittat på statistik från socialstyrelsen för några månader sen. Kan se om jag återfinner det. Om jag hinner framöver
 
Jag såg inget om antal okynnessamtal i statistiken, enbart utryckningar. Vore kul att veta hur många som man lyckats hjälpa enbart med samtal.
Statistiken är för 2019 och längre ned fanns info om 2018 & 2017
Statistik för antal fjällräddningsinsatser sommarperioden (juni – augusti)
201920182017
Jämtland
30​
42​
39​
Västerbotten
10​
14​
13​
Norrbotten
60​
84​
75​
Totalt
100​
140​
127​

Det verkar ju ske en minskning trots att antalet turister ökar
Oavsett tycker jag det verkar vara väldigt få insatser som behövs. Det jag jämför med är en gammal siffra (några år sedan) på jaktolyckor vilken var 500 olyckor/år
 
Senast ändrad:
Jag såg inget om antal okynnessamtal i statistiken, enbart utryckningar. Vore kul att veta hur många som man lyckats hjälpa enbart med samtal.
Statistiken är för 2019 och längre ned fanns info om 2018 & 2017
Statistik för antal fjällräddningsinsatser sommarperioden (juni – augusti)
201920182017
Jämtland
30​
42​
39​
Västerbotten
10​
14​
13​
Norrbotten
60​
84​
75​
Totalt
100​
140​
127​

Det verkar ju ske en minskning trots att antalet turister ökar
Oavsett tycker jag det verkar vara väldigt få insatser som behövs. Det jag jämför med är en gammal siffra (några år sedan) på jaktolyckor vilken var 500 olyckor/år

Det kan absolut vara viktigt att undra varför antalet insatser minskar.

Det finns en olycka där inblandade upplevt att räddningstjänsten försökt snåla med helikopter: https://bergsport.se/2020/07/03/klattrare-skadad-i-olycka-pa-ringkallen/

Känner tyvärr till en till händelse där det varit ganska långdraget förlopp innan helikopter skickats

Men vi får hoppas att det inte är förklaringen till att insatser minskar. Bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite
 
Tack för länken.
Jag tycker det känns bra att det finns en säkerhetskommitté som granskar då man misstänker att det kanske blivit fel.
 
Tack för länken.
Jag tycker det känns bra att det finns en säkerhetskommitté som granskar då man misstänker att det kanske blivit fel.
Absolut, inom klättringen har man mycket bättre incidensrapportering utan att folk behöver bli skammade på nätet med olika spekulationer efter tillbud
 
Det kan absolut vara viktigt att undra varför antalet insatser minskar.

En anledning till minskningen kan ju vara att antalet utryckningar ökade ganska mycket 2018 och 2017. Jag vet inte varför men man kunde läsa om det på flera ställen. Om antalet sedan minskar igen håller sig kanske nivån rätt jämn men med vissa variationer under olika år..

 
En anledning till minskningen kan ju vara att antalet utryckningar ökade ganska mycket 2018 och 2017. Jag vet inte varför men man kunde läsa om det på flera ställen. Om antalet sedan minskar igen håller sig kanske nivån rätt jämn men med vissa variationer under olika år..

Naturligtvis, med bara tre år och utan referens till antalet besökare kan man inte dra några slusatser alls.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.