Fjällvandrare utan kunskap

Totally right

I totally agree.
Anyone who whas been in place when an accident has occured and then reads about it in the newspaper has big difficulties in beliving that they really has been there.

That means that we have to be very critical when reading reports about mounting rescues. Some of those rescues will always be unnecessary and the only thing we should do is trying to inform unexperienced hikers better.

Also the net income from tourists in Sweden is a significant contribution to our gross national product. There is 169 000 people working in the tourist trade (both domestic and foreign) in Sweden.

Foreign tourists will always be welcome in Sweden (of obvious reasons) and we look forward to see you again!
 
Fjällvandrare gick vilse – hittades med helikopter
Fjällvandrare strax söder om Låktatjåkkastugan i Kirunafjällen gick vilse på onsdagen och hittade inte tillbaka till vandringsleden. Fjällräddare ryckte ut för att hjälpa dem.
– Det är ett sällskap på fem personer, både barn och vuxna, men ingen är skadad, säger Marie Andersson, kommunikatör vid polisen.
Hur är vädret där de befinner sig?
– Det är dimmigt, regnigt och har snöat.
Larmet kom strax efter klockan 16 på onsdagseftermiddagen. Klockan 20 rapporterar polisen att personerna återfunnits med hjälp av helikopter och förs till Björkliden.
 
Ja, folk är otroligt roliga....

Gissar att alla fem, inklusive ungarna hade smartphones med sig. Ja, de kunde ju ringa iaf och ingen var skadad, men att sätta på positioneringen och starta en kartapp var mer än de klarade av. De kanske blev förvirrade och fick panik när det kom nåt vitt fallandes från skyn de aldrig sett tidigare? Men det är ju tur vi har helikopterservice/fjällräddningen och att det räckte med den. Nästa steg hade kanske varit Missing People
 
Totally right

I totally agree.
Anyone who whas been in place when an accident has occured and then reads about it in the newspaper has big difficulties in beliving that they really has been there.

That means that we have to be very critical when reading reports about mounting rescues. Some of those rescues will always be unnecessary and the only thing we should do is trying to inform unexperienced hikers better.

Also the net income from tourists in Sweden is a significant contribution to our gross national product. There is 169 000 people working in the tourist trade (both domestic and foreign) in Sweden.

Foreign tourists will always be welcome in Sweden (of obvious reasons) and we look forward to see you again!

Det som kan diskuteras är hur fjällräddning (och sjöräddning) ska finansieras. I Sverige går fjällräddning på skatten (och sjöräddning till stor del på gåvor till SSRS) och eftersom det är utan avgift att nyttja fjällräddning för svenska skattebetalare så gäller samma pris för EUmedborgare som inte betalar svensk skatt. I flera andra EU-länder kostar bergsräddning (dyra) pengar för den enskilde, vilket leder till att många tecknar en särskild
försäkring.
I andra änden av skalan finns kanske länder där ambulansen inte tar med dig om du inte kan visa upp ett försäkringsbevis.
Kan man i Sverige tvingas betala för "onödig utryckning"? Bra att tänka efter före man larmar men dumt att larma för sent. I England är det brottsligt att onödigt uppehålla en polisman.

Med hopp om skadefria vistelser i naturen!

/Patrik
 
Jag vet inget om omständigheterna till att dessa fem, varav några var barn, behövde hjälp eller varför fjällräddningen tyckte att de behövde sända en helikopter för att undsätta dem, dock är jag övertygad om att det inte är för att de fick panik när "det kom nåt vitt fallandes från skyn de aldrig sett tidigare".
Jag håller med Kveke i att det är tur att vi har fjällräddningen och dess helikopterservice så att rubrikerna blir så positiva, alla hittades och togs om hand innan det förvärrades.
Jag är glad att fjällräddningen är så duktiga att de klarar av att avgöra när det räcker med att man guidar personer rätt och när man behöver undsätta dem, och jag är övertygad om och hoppas på att de tar det säkra före det osäkra så att vi fortsätter att få positiva rubriker och inte nattsvarta.
 
Utan tvekan finns fall där folk ringer i onödan men jag tror de är få och att det även finns fall där folk väntar för länge. Istället för att ringa när dagtid när man inser att man är vilse så "kör man på" och ringer på kvällen när det är mörkt och börjat snöa.

De fem som gått vilse gjorde kanske helt rätt. Istället för att orsaka en svårare räddning senare så blev det en enkel för fjällräddarna som säkerligen inte prioriterat detta larm framför ett dubbelt benbrott på någon van vandrare som "förtjänar" att räddas.

GPS räcker inte alltid för någon som saknar ordentlig karta/kunskap, det kan leda till att man tar raka spåret och fastnar vid en avsatts eller liknande, kanske var det detta som fjällräddarna såg risken för och ville undvika.

Möjligen kan man kanske konstatera att de tagit sig vatten över huvudet men det är svårt att åtgärda när man väl står där.

Jag betalar gärna för folks dumhet om det betyder att de kan ta med sina barn ut i fjällen så att barnen blir förståndiga vuxna :)
 
Jag betalar gärna för folks dumhet om det betyder att de kan ta med sina barn ut i fjällen så att barnen blir förståndiga vuxna :)
Hur ska de bli förståndiga om de har korkade föräldrar? Barn brukar ju bli som föräldrarna vare sig de vill eller inte.

BTW minns jag en själv på slutet av 70-talet då jag var liten och var med mina föräldrar på en toppbestigning. När vi var längst upp och skulle ner så kom dimman. Farsan var ledaren och ett visst mått av panik infann sig då han ledde oss mot ett stup, men med STOP-regeln (Stanna, Tänk, Orientera och Planera) kunde vi sen återvända på rätt väg ner.

Idag tror jag många hellre tar den enkla vägen och ringer en dyr och resurskrävande hjälp istället för att stanna upp och lösa problemen själv. Det är en effekt av mobiltelefonens inträde i våra liv. Det är inte att ta ansvar för sina barn och sin familj att göra sig beroende av den. Den fördummar folk på riktigt. Hade de inte haft telefonen så hade de fått lösa problemen själva och de var ju inte skadade och det var inte snöstorm och 20 minusgrader. Nåja, jag ska inte raljera över korkskallar för mycket och jag har inte all info om händelsen heller.
 
Jag tror att folk vet att de blir dumförklarade på det här sättet när de ringer efter hjälp, så jag tror inte att någon ringer i onödan. Snarare skäms man för att behöva ringa, och kanske undviker det fastän det hade behövts. Men har man barn med sig så sväljer man kanske skammen lättare för deras säkerhets skull.
 
Vid hur mycket erfarenhet, planering och förberedelse i förhållande till väderlek och situation är det acceptabelt att utnyttja skattepengar för att bli räddad av fjällräddningen?

Den omvända frågan är ju uppenbart väldigt enkel att besvara (ironi). Det borde inte vara svårare att besvara frågan ovan.

Peter
 
Hur ska de bli förståndiga om de har korkade föräldrar? Barn brukar ju bli som föräldrarna vare sig de vill eller inte.

Om jag tolkar allt som skrivs här på Utsidan med en stor nypa salt så klassas mina föräldrar som korkade. Inga friluftsmänniskor, tog bilen, åt kött, pantade sällan osv. MEN jag är inte alls som mina föräldrar! Jag fjällvandrar, tältar, cyklar, elbilar, flyger typ aldrig, slänger aldrig skräp, är artig och medveten om andra. Jag har tre syskon - inte heller de är som mina föräldrar var. Att dra alla över en kam tycker jag är en kass människosyn och lite provocerande! Där kan man verkligen se hur folk dömer andra på förhand - ”kassa föräldrar ger kassa barn!” Vilket skitsnack!

I den beskrivna situationen så var nog barnen kalla och rädda, blöta och ledsna. Det vill ingen vara. Jag tror att de barnen lärde sig jättemycket! De kommer att komma ihåg händelsen och kanske nästa gång när föräldrarna är på väg att göra något tokigt säga ”mamma, kommer du ihåg när...” De kommer definitivt inte att sätta sig i situationen med sina barn! ”Man lär sig av sina misstag” heter det ju. Och kom inte och säg att ni aldrig gjort något misstag som ni inte lärt er något av för då skulle jag drista mig till att anklaga er för att ljuga.

Barn lär sig jättebra av misstag, egna och andras. Min son har tex bara sågat sig en gång i tummen...
F6D83851-E4E7-43D3-A94F-CB4AF999AFD3.jpeg
 
Om jag tolkar allt som skrivs här på Utsidan med en stor nypa salt så klassas mina föräldrar som korkade. Inga friluftsmänniskor, tog bilen, åt kött, pantade sällan osv. MEN jag är inte alls som mina föräldrar!
Ha ha....jag är ledsen, men tror inte på dig :D Du har nog många drag av dina föräldrar. Såna ytliga saker som intressen och materiella ting är väl inte säkert de går i arv, men de mer djupgående personlighetsdragen och ens beteendemönster finns nog där. Hur man reagerar/beter sig osv på saker som sker. Sånt biter sig fast som covid-19 i ens undermedvetna tror jag.

Ju äldre man blir, ju mer inser man att man mer och mer börja likna ens förälder, men grattis! om du är undantaget som bekräftar naturlagen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...