Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

är du här inne och trollar igen alltså? ett råd är att söka dig till sånt du intresseras av istället.
Är det 10 ggn du skriver hur hemskt det är skriva i den här tråden sen den startades eller?
Vad sägs om detta, saxat rån ett inlägg av dig:”Överproducerat och klippt så in i bängen för att visa snygga klipp och jaga likes. Så tycker jag även De Beuls klipp var.”
Sånt behöver man kanske inte skriva.
Det smaskas i efterdyningarna av hans död.
Fast jag är inte förvånad,

Nåja…fortsatt ni, som gottar er.

Jag tror alla fattar att man ska ha rätt grejer med sig och vara förberedd.

Vad vet jag…jag blir bara illamående av sånt här, så jag behöver nog inte säga mer.

• Gilla
Reactions: hsp
med "fasad" menar jag att det verkar så tillrättalagt det de lägger upp. Överproducerat och klippt så in i bängen för att visa snygga klipp och jaga likes. Så tycker jag även De Beuls klipp var. De känns inte äkta, utan mer som nåt försök att framstå som erfaren och duktig. Jag tror att det lätt blir en fasad som blir bräcklig, och när den spricker, ja..då kan det gå så illa som här. Det kanske är först då i "kaoset", när det man inte förutsåg skulle hända händer, som den riktiga vildmarksmänniskan uppenbarar sig.
Tycker jag får en hel del unga Youtubers/Content creators som gör turer i fjällen.
Mina funderingar kring dessa mest varit kring de utrustningsval som gjorts..

Blir genuint väldigt nyfiken, vilka är alla dessa unga youtubers som skildrar vildmarksupplevelser? Länka snälla! Jag hittar bara gråhåriga, i alla fall från Sarek.

Ja förutom Malte Broberg som jag hade förmånen att spendera en lunch med vid Rinim förra sommaren. Kompetent kille. Bara så inte någon får för sig att dra alla över en kam bara för att någon är ung och gör fina filmer!

Överproducerat och klippt så in i bängen kan ju också helt enkelt vara en generationsfråga, det är så unga klipper (TikTok-stuk).

Hur många gånger har du skrivit liknade bara i den här tråden? Jag har tappat räkningen.

Jag kan bara utgå från mig själv, men jag brukar undvika sånt som får mig att må illa.
Så länge det behövs.
Säger bara självinsikt eller avsaknad av självinsikt.
Det är alltid samma personer som är så negativa. Som tar energi.

Jag tycker att det är trist. Jag kan strunta i det förstås, men det kan inte bara vara jag som har tröttnat på inlägg som tar energi. Jag vet att det inte bara är jag som tröttnat.

Hur som helst, jag behöver inte skriva mer om det inte behövs.

Blir genuint väldigt nyfiken, vilka är alla dessa unga youtubers som skildrar vildmarksupplevelser? Länka snälla! Jag hittar bara gråhåriga, i alla fall från Sarek.

Ja förutom Malte Broberg som jag hade förmånen att spendera en lunch med vid Rinim förra sommaren. Kompetent kille. Bara så inte någon får för sig att dra alla över en kam bara för att någon är ung och gör fina filmer!

Överproducerat och klippt så in i bängen kan ju också helt enkelt vara en generationsfråga, det är så unga klipper (TikTok-stuk).
Prova att söka på Hiking Sarek/Padjelanta och liknande..

Absolut en hel del gråhåriga med i urvalet..

Har inga åsikter om snyggt foto klippning eller liknande, men funderar på vad man väljer bort i form av utrustning till förmån för kameror, drönare, batterier och powerbanks..

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Prova att söka på Hiking Sarek/Padjelanta och liknande..

Absolut en hel del gråhåriga med i urvalet..

Har inga åsikter om snyggt foto klippning eller liknande, men funderar på vad man väljer bort i form av utrustning till förmån för kameror, drönare, batterier och powerbanks..
Jag tror de gör på exakt samma sätt som fotografer gjorde på den analoga tiden. De kånkade och bar mer än oss andra.

Alltså jag kan tycka att det finns en del viktigt i kritiken. I media framställdes han som mycket van. Gick man in på hans YT- konto så var det inte särskilt gammalt och inget klipp visade något av den vana eller erfarenhet han sägs ha haft. Att man varit ute många gånger är inte samma sak som stor vana och erfarenhet.

Jag är ute ca åtta utedygn om året och har så varit senaste tjugo åren eller nåt. Det betyder inte att jag har vare sig vana eller erfarenhet av att varit ute i alpin miljö.

Du kanske tycker att han skulle ha filmat när det gick åt helvete? Det är väl självklart att det blir trevliga klipp och kanske lite busväder etc men när det är allvar är det väl ingen som filmar…
om du följt med i tråden från början så hade du sett att det var precis det han gjorde också som du frågade om - Han filmade inifrån tältet i stormen, allt var blött inkl sovsäck och han spelade in ett meddelande till nån anhörig. Detta klipp fanns att se innan den belgiska tidnineng tog bort det. Han var vid gott mod, men sen blev det värre.

Kan bara tala för mig själv, men inte hade jag tagit fram mobilen och börjat dokumentera när tältet håller på kollapsa och sovsäcken är blöt.

Kanske la han all sin riskhantering i den där helikopterdosan....som tyvärr inte funkade den där natten.

Kan bara tala för mig själv, men inte hade jag tagit fram mobilen och börjat dokumentera när tältet håller på kollapsa och sovsäcken är blöt.

Kanske la han all sin riskhantering i den där helikopterdosan....som tyvärr inte funkade den där natten.
Folk flest kan både göra fel och missbedöma situationer. Om du ligger i ett tält i en våt sovsäck och du tror allt kommer bli bra efter ett tag så har du definitivt tid och möjlighet att filma och dokumentera utan att det påverkar något annat.

Alla kan göra misstag och även en del mycket erfarna personer gör ibland rejäla misstag. Mike Horn lyckades elda upp sitt tält och all sin utrustning när han var ensam i norra Canada mitt i vintern. När Lars Monsen tog ner sitt tält under Canada på tvers-expeditionen glömde han att förankra innertältet innan han drog av yttertältet med resultatet att förstnämnda blåste iväg. En annan gång lyckades Monsen elda upp sin sovsäck. Göran Kropp klarade av att bestiga Mount Everest utan syrgastuber och hjälp av sherpas, men sedan omkom han under en högst medioker klättring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips