Fjällvandra med barn - var?

Överväg stugtur i Vålådalen. Kortare avstånd så man kan skippa tält. Tror det är 12 km till Stensdalsstugan t.ex. Skönt att bära lätt. Kan köpa mat i stugorna, finns bastu och bad, och boendet är billigt för barnen. Mycket mer avkopplande i fjällstugorna än Sylarna och Blåhammaren tycker jag. Man har roligare och funkar bättre om föräldern inte är helt slutkörd :)

När jag gick till Sylarna med mina tre var de några år äldre än dina och vi behövde två tältnätter på vägen. Men det är ju otroligt individuellt och kan variera från gång till gång.
 
Vålådalen

Rekommenderar Vålådalen det är suveränt för barnfamiljer. Toppturer, kanot och fiske bl.a. Och om vädret är skit är det skönt att det finns roliga aktiviteter och utflykter att göra. En tur till Blanktjärn med eller utan övernattning är fantastiskt.
 
Hemavan.
Där finns ett "oändligt" antal bra dagsturer om ni vill bo i stuga. Sen finns det många bra turer från nån till några tältnätter, eller stugor för den delen.
Du kommer fort upp på kalfjället om du vill och slipper den ofta ganska tråkiga och ibland jobbiga vandringen upp.


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Jag tänkte ta tåget upp till Storulvån eller Vålådalen i sommar med min 6.5 åriga dotter för att tälta ett par nätter. Fokus är tänkt att vara mer på naturupplevelsen snarare än att vi ska vandra långt. Från början har jag siktat på Storulvån och kanske en topptur på Stor-Ulvåfjället eller övernattning vid Ulvåtjärn.

Nu börjar jag istället överväga Vålådalen, då det finns låglandsalternativ vid dåligt/blåsigt väder (Blanktjärn, Nulltjärnen).

En idé vore att gå upp mott Ottfjället, tälta vid vindskyddet och sedan beroende på väder gå mot Kläppen, Östertoppen eller mest spännande, flygvraket.
https://goo.gl/maps/pGSzdUJT38TDhKkk8
Självklart är det väldigt väderberoende vad som är möjligt.
 
Svarar på mitt eget inlägg, det blev tre dagar i Grövelsjön där vi tältade två nätter vid övre Fosksjön och tog en topptur till Storvätteshågna, mycket lyckat och det underlättades av att en kompis med sin lika gamla son följde med.
Frystorkad mat var ingen hit, däremot uppskattades pannkakor på våffelsmet och nyfångad öring.
 
Senast ändrad:
Hej Puttepp! Jag vill så gärna höra mer om det här. Jag har varit i Grövelsjön med barn med hyrde då en stuga. Hade gärna tältat denna gång. Kan du berätta lite mer?

Dog ni av myggen?
 
Hej Puttepp! Jag vill så gärna höra mer om det här. Jag har varit i Grövelsjön med barn med hyrde då en stuga. Hade gärna tältat denna gång. Kan du berätta lite mer?

Dog ni av myggen?

Hej. Jag och barnen kom hem från Grövelsjön för ca 2v sedan. Jag har skrivit ett blogginlägg; https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/varfor-heter-det-storvatteshagna.htm

Vad gäller mygg var det inte så farligt, kolla på bilderna i länken ovan så kan du se hur barnen var klädda. Nere vid Grövelsjöns fjällstation var det dock stora moln av svi som fick oss att vara i ständig rörelse...
 
Hej Puttepp! Jag vill så gärna höra mer om det här. Jag har varit i Grövelsjön med barn med hyrde då en stuga. Hade gärna tältat denna gång. Kan du berätta lite mer?

Dog ni av myggen?
Hej, första gången där. Vi vandrade från Fjällstationen till Fosksjöarna, lite tråkig väg men väldigt fina tältplatser väl framme vid sjöarna. Vi badade också vid stranden och barnen älskade att leka i bäcken som rann från sjön.

Toppturen till Storvätteshågna var fin, höjdpunkten för barnen var nog att leka i dalen innan Santesonstjärnen, där vi både tog en fika och åt lunch innan färden ned. De öppna trygga ytorna var perfekta för barn som letade renhorn :)

Andra dagen var det soligt och vindstilla vilket också innebar lite knott, inget som störde dock. Insekterna lockade fram öringarna som vakade runt sjön vilket barnen tyckte var spännande.
 
Senast ändrad:
Har någon lite konkreta tips på Vålådalen, 2 vuxna med två små på 4 och 6?

Jagar ripa i Jämtland nästan varje år sen 1999 och varit STF stugvärd för 7(!) år sedan så har koll på vandring själv men nu ska hela familjen ut på första ”riktiga” fjällturen. Inser att man får hålla sträckorna korta osv.
Är Vålådalen rätt med tanke på att slippa lång anmarsch till lite kalfjäll? Planen är att jag tälta men vill ha lite options på stuga eller liknande om det blir uselt väder dagar i sträck.

Kan tänk mig annat ställe också men ska till Åre veckan efter så gärna max 1-2 tim ifrån.
 
Vi åkte till Abisko i år med två sjuåringar och tältade fyra nätter och bodde i en stuga i Abiskojaure en natt. Väldigt uppskattat av barnen även om vi pga vädret fick lägga om rutten efter en natt i Ballinvaggi, och bodde därefter vid trädgränsen. Lärdomar från resan är vada är svårt med barn och att skrågång är tufft med så mycket packning, till nästa år blir det en något likt en Garmin Inreach om något skulle hända.

Förutom Grövelsjön blev det förövrigt Funäsdalen förra året, kan varmt rekommenderas som ett enkelt alternativ med barn. Mittåkläppen är häftigt vid fint väder ochSvansjökläppen tar man sig upp till med bil (obs inget för små bilar) och utsikten är fantastiskt vacker. I Ramundbergen kan man ta liften upp på kalfjället vilket också är ett smidigt alternativ med mindre barn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajsakarin Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 15
Isranunkel Var ska vi fjällvandra? Mamma och treåring Barn och friluftsliv 16
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...