Fjällvandra 2026

Jag med! Har du någon tänkt tur i västra Padjelanta? Verkar inte krylla av alternativ så jag är nyfiken kring hur andra resonerar.
Inget klar planering. Jag har hittills bara lagt ute lite punkter på kartan för att få ett hum om avstånden, men troligen Vaisaluokta/Ritsem och Lakshol/Lappelva som ändpunkter för att inte få så många "transport"-dagar.

Visa bilaga 48171

Rago är fantastiskt -- inte särdeles många besökare heller. Troligen min bästa tur i Norge någonsin -- gjorde nog sitt till att vädret var kanon hela tiden.
Ja, Rago är fantastiskt. Väldigt få som vandra där av någon konstig anledning. Minns en väldigt jobbigt kort sträcka där man fick "klättra" upp för flera stora stenblock i rad som var i vattnet. Många gånger efteråt undrat om det var verkligen den rätta stigen jag följde.

Hmm ja får dubbelkolla längderna helt klart och egentligen sluta använda ChatGPT till sånt här…
Jag tar tacksamt emot tips på andra turer där logistiken går ihop och jag kan vandra ca 20 km per dag i 5 dagar (måste inte vara så långt norrut som min första fråga).
Jag har främst vandrat Bohusleden, Jotunheimen och Rondane och där är ett enkelt att hitta rundturer för olika turlängd.
Du skulle kunna göra Nikkaluokta till Ritsem. (Nikka-Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem.) 10 mil på 5 dagar, etapper från 15 till 25 km, stugor hela vägen precis som i ditt ursprungliga upplägg. STF har en beskrivning av rutten. https://www.svenskaturistforeningen...MI1O_G-f6ZkwMV1wCiAx0RZCCaEAAYASAAEgJaefD_BwE

Du skulle kunna göra Nikkaluokta till Ritsem. (Nikka-Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem.) 10 mil på 5 dagar, etapper från 15 till 25 km, stugor hela vägen precis som i ditt ursprungliga upplägg. STF har en beskrivning av rutten. https://www.svenskaturistforeningen...MI1O_G-f6ZkwMV1wCiAx0RZCCaEAAYASAAEgJaefD_BwE
Tack för tipset! Känns bra att slippa båtar eftersom jag inte har någon buffertdag vid ev. strul. Ska fundera lite kring den turen.

Ja, Rago är fantastiskt. Väldigt få som vandra där av någon konstig anledning. Minns en väldigt jobbigt kort sträcka där man fick "klättra" upp för flera stora stenblock i rad som var i vattnet. Många gånger efteråt undrat om det var verkligen den rätta stigen jag följde.

Har inget sådant minne själv -- det som kommer närmst var någon passage där det var en två meter hög sluttning som lutade 70-80 grader men där någon fäst ett rep vilket gjorde det enkelt att hantera. Det var dock ej nära något större vatten.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tror det är relativt sätt få som vandrar i alla gränsfjäll mellan Sør-Trøndelag och norr.

Finns så många fjäll i Norge att det inte är så många som åker 10+ timmar för att vandra där.

Har inget sådant minne själv -- det som kommer närmst var någon passage där det var en två meter hög sluttning som lutade 70-80 grader men där någon fäst ett rep vilket gjorde det enkelt att hantera. Det var dock ej nära något större vatten.
De flyttande på leden en bit västerut för några år sedan för att slippa passagen förbi den lilla sjön - det är inte en plats man missar eller glömmer i första taget!

I övrigt tycker jag också att Rago är fantastiskt och hoppas att hitta tillbaks dit igen någon gång - kanske den här sommarn?

20080806_112399.JPG

rago.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.