Fjällvandra 2026

Jag köpte en sån här med 26% rea. Fick hem den idag och den sitter som en smäck och verkar fin.

Jag brukar ha svårt att bestämma mig vad jag ska hitta på inför kommande semester. Nu har jag två alternativ.
Jag längtar tillbaka till Sarek igen och funderar på att vandra från Saltoluokta och komma tillbaka dit igen. Då vandra upp vid Slugga och sen vika ner mot Rapadalen och gå hela låga vägen till Aktse och sen Kungsleden och tillbaka eller tvärtom.
Jag tycker om tåg 94 har jag för mig att numret är. Tåget som brukar gå vid 18-tiden från Stockholm. Jag är inte intresserad av massa byten i Östersund eller andra konstigheter, då tar jag nog flyget hellre.
Alternativ två är att vandra i Nordane, Norge. Jag tycker om tåg och ska försöka åka tåg mesta av sträckan.

Kan rekommendera Grövelsjön/Femundsmarka om du är sugen på en veckas tur i cirkel utifrån enkel bilparkering. Ställ bilen nere vid avtagsvägen mot sjöstugan eller vid parkeringen nedanför Lövåsgården beroende på var du vill sluta cirkeln. Ta en tur via Hävlingen, Storrödtjärn, Rogen, Skedbro, Rövollen, Svukuriset och tillbaka till utgångspunkten. Riktigt fin tur och även om den storblockiga Rogenmoränen är välkänd geologiskt är det inte mycket stenskrävel att gå på förutom några km mellan norska gränsen efter Skedbro och fram till Rövollen.
Jag gick upp i femundsmarka för ett par tre år sen, en kortare tur upp mot Elgåhogna och Storsvuko, sen runt och tillbaka. Det var fint men vill minnas att det var rätt stenigt vissa partier och svårt hitta vatten. Gick inte runt Rogen utan tidigare, kan ha varit grötådalen.

Gå/paddla klart gröna bandet etapp från rastplatsen på väg 95 vid Guoledisjávrre. Upp över antingen Ikkesjávrre-Ballvatnet-Sårjåsjávrre eller Mávasjávrre-Bieskehávrre till Stáloluokta. Sedan upp över de stora sjöarna, vänster vid Sallohaure och upp oledat mot nordkalottleden med lite genvägar över sjöarna till Skoaddejávrestugan och sedan Alesjaurestugorna-Abisko. En paddeltur över Torneträsk till Láimoluokta upp led till Rostojávri, Stor-Rostahytta och led över Pältsastugan upp till treriksröset.

Med reservation för realtidsplanering baserat på vind som gör det osympatiskt att paddla fjällsjöar i packraft.

Nån som vet om man kör stockholmstrakten-kvikkjokk på en och samma dag? Det är rätt långt så kanske bättre dela upp det på två dar och sova i ö-vik eller lycksele.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Jag och sambon planerar Padjelantaleden till slutet av Augusti men skulle gärna hitta tid för en 4-5 dagars vandring i Jämtland om jag lurar med några kompisar. Fick med dem första gången förra året men det blev att gå till Helags fram och tillbaka i spöregn och dimma så de var inte så imponerade..... Kanske Bunnerfjällen..

I somras grusades mina planer pga snölägge och höga vattenflöden. Planen var att gå västra Padjelanta från Vaisa till Stalo och sedan till Sulitjelma och vidare till Hemavan via Svartisen. Stora planer var det men det blev 3 olika tripp i Sarek i stället, inte illa det heller.
I år hoppas jag att genomföra i alla fall en del av fjolårets planer och besöka Rago.
Men först en påsktur till Femundsmarka .
170629-185240.jpg

Rago är fantastiskt -- inte särdeles många besökare heller. Troligen min bästa tur i Norge någonsin -- gjorde nog sitt till att vädret var kanon hela tiden.

Har kört Sthlm-Kvikkjokk nonstop.
Start kl 03…framme och börja vandra kl 18.

Samt tillbaka nonstop också, med 1 h sömn i bilen när jag blev trött.

Nån som vet om man kör stockholmstrakten-kvikkjokk på en och samma dag? Det är rätt långt så kanske bättre dela upp det på två dar och sova i ö-vik eller lycksele.
Om du startar tidigt på morgonen och har korta och få raster går det på en dag. Jag har åkt bil Stockholm - Jokkmokk på en dag och det är inte mycket längre till Kvikkjokk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips