Fjällvänner kolla Blocket!

Okej.. Du tycker det kanske ja..
Vart vill du komma då med ditt inlägg?

Hej Anders_sthlm! Länge sedan sist!
Det jag ville tillföra med mitt inlägg är att avverkningsanmälningar till skogsstyrelsen inte nödvändigtvis behöver ha något samband med försäljningen av en fastighet. Hade du läst den del av inlägget du valde att inte citera hade du sett det.

Vidare så ville jag belysa att störningar i skogsmiljö är ett helt naturligt inslag, något som den urbana friluftsmänniskan allt som oftast inte är medveten om.
Som fowwe skriver ovan så växer fjällskog väldigt långsamt, om vi skall prata skogsproduktion så har den lång omsättningstid. Den är dessutom ofta förknippad med diverse geografiska och geologiska aspekter som gör den dyr att avverka, som sank mark eller branta sluttningar eller andra fenomen som gör det svårt och därmed dyrt att frakta ut timmer från marken.

Detta är också något som nämns tidigare i tråden och det är ofta den krassa orsaken till att flera av de stora skogsbolagens så kallade frivillga avsättningar görs just i de fjällnära områdena, men huvudorsaken anges att det är "skyddsvärd natur". Även detta har nämnts tidigare i tråden, och vi har väldigt mycket skyddad typisk fjällskog i sverige, något som talar emot att skydda ytterligare områden av samma typ. Det argumentet är så klart endast giltigt om vi anser att biologi skall styra människans urval av så kallade skyddade områden.

Slutligen vill jag nog mena att mitt tidigare inlägg i tråden trots allt förmedlade mer meningsfull information än:
Okej.. Du tycker det kanske ja..

Nu lämnar jag forumet för helgen för att bedriva lite kulturmiljövård, som lustigt nog går stick i stäv med biotopskyddet.

Till dig Anders_sthlm och alla andra, en ytterst trevlig första helg på året!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.