Fjällvänner kolla Blocket!

Jag såg den där och blev grymt sugen. Lite mycket pengar men bara jakt- och fiskerätterna är ju värda en del och hyfsat lättillgängligt och fantastiskt läge.
 
Om man läser vidare så står det (tyvärr) om skog,plantering etc,dvs låter som att man kan hugga ner och återplantera skog.Det ger mej inga goda vibbar...Därför vore väl en fjällvandrarentusiast lämplig ägare...

Prislappen avskräcker, man måste vara en rik fjällentusiast, dessvärre. Ofta är det ju så att när man köper en skogsfastighet så tar man ner skog det första man gör för att delfinansiera köpet. Och det är skogen som ger en stor del av värdet på fastigheten. Så jag hyser liknande farhågor att det vid en försäljning kan komma att fällas skog. Och i detta fallet är den väl att betrakta som fjällnära. Men det måste vara en helt underbar fastighet att äga om man är naturintresserad.

Sen kopplar jag ihop den med annat jag hört pratas om, nämligen om nån i Jokkmokks kommunledning som tycker man ska bygga en slags turistanläggning i detta område. Jag vet inte om denna fastighet har varit påtänkt att ingå. Eller om planerna möjligen begravts. Men jag hyser stora betänkligheter för sådana påfund,
 
Intressant.

Men varför visar man två bilder på STF-stugan? Det är ju inte den som är till salu.

Jag hoppas att Fowwe inte har rätt i sina farhågor. Men det är klart, köper någon loss detta för drygt fyra miljoner kommer sannolikt skog att behöva fällas för att finansiera köpet. Betyder det larvfötter längs Padjelantaleden, skogmaskiner som står och vilar invid Tarraätno och röjningsvägar som sliter skogen itu?
 
Med lite framsynthet skulle man väl kunna dra in en del pengar även utan att avverka. Jakträtterna är ju som sagt värda en del och med rätt och målmedveten marknadsföring finns det säkert en marknad som är beredda att betala bra för det. Jakten, fisken och det allmänna läget tror jag skulle kunna vara värt betydligt mer än vad man skulle få för skogen i ett längre perspektiv.

Hade varit grymt om man som Jockemeister hade kunnat vara ett gäng som gick in och köpte. Jag hade lätt kunnat se mig i vadare och flugspö i jokken eller sittandes på bron på ett nyuppbyggt hemman med pipa i käften blickandes ut över fjällen. För att inte tala om närheten till finfin topptursåkning vintertid. Körde förbi där med skoter i vintras och det är verkligen perfekt läge! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.