Fjälltält vikt?

Hej!

Jag planerar en fjällvandring nästa sommar tillsammans med en kamrat. Just nu tittar jag på tält, och det är minst sagt en djungel... Jag har en tendens att överanalysera och har fört in alla intressanta tält i en Excel-fil. Det har dock hjälpt mig att sålla, och jag har hittills kokat ner det till tre tält som uppfyller de krav jag har på ett fjälltält. Den största skillnaden (förutom priset) är vikten. Det lättaste väger 1500 g och det tyngsta 2900 g.

Lång utläggning, nu till min fråga! :-D
Ni som har fjällvandrat och har erfarenhet, hur tänker ni (och kanske främst kvinnor för att få en bättre jämförelse) kring tältets vikt när det kommer till just fjällvandring? Ett lättvikt kanske inte är ultimat i den miljön, men man vill samtidigt inte bära för tungt? Hur ska jag tänka?
 
Visst är det bra om tältet är lätt, men om man inte kan bo i tältet tillsammans, så är det inte bra. Det är nästan den viktigaste faktorn, när man tickat i alla boxar om att det är ett komplett fjälltält som är tåligt osv. Så beroende på om ni är långa eller korta eller har stora fötter, sover på tjocka liggunderlag påverkar också om just ni tycker det är ett bra tält. Är vädret extra busigt med regn och mycket vind, så blir det viktigt att man kan vara i tältet extra mycket och kan laga mat i absiden osv.
 
Hej

Jag väger vikt mot säkerhet och komfort. Ett bekvämt tält är fantastiskt när vädret inte alls är på ens sida och det formligen vräker ner flera dagar i sträck. Ett säkert tält gör att man kanske vågar gå lite längre, vara ute lite längre. Men sen är det ju en fråga om bärkomfort också...

Jag har ett tremannatält med förlängd absid när jag är ute och fjällvandrar med barnen. Väger mycket; 4,1kg! Men jag känner mig säker i att ta med mig barnen till fjälls, vilket väder vi än drabbas av. Och att det är lite större gör att vi har gott om plats och inte går varandra på nerverna. (Jag har även fjällvandrat med ett 1,5mannatält utan absid med min dåvarande pojkvän, numera make. Det gick för att vi var nyförälskade...)

Du har säkert analyserat det hela noga. Mitt råd är som sagt att väga in vädersäkerhet och komfort i det hela!
0C654682-B3A0-4A36-90F3-09104B038EB5.jpeg

Med så här gott om plats kan man ha det bra 😁
 
Hej och välkommen till Utsidan. Känner igen analyserandet, men vill lugnt hävda att det är värt jobbet när det kommer till så pass stora och långsiktiga investeringar som ett tält :).

Jag är helt säker på att flera viktiga variabler än just vikten (och priset) döljer sig bakom det stora viktspannet mellan de tre tält du vaskat fram. T ex vilka vävar, som använts. Om du listar tälten här i tråden, så får du säkert betydligt mer användbara svar.

Det är också bra om du beskriver vilken sorts vandringar du/ni siktar på - både längd, självförsörjningsgrad och terrängtyp. Själv tycker jag att det är dramatiskt trivselhöjande med varje 100 gram jag kan skala ner, men det hänger ihop med att jag oftast rör mig i berg med stora relativa höjdskillnader och helst går högt, med mycket upp-och-ner-kamvandring och toppbestigningar. Risiga knän vill ha samma prioritering :).
Går man mest i dalgångar i skandinaviska berg, så minskar betydelsen av gramjakten. Men ökar igen, om ni ska ni vara ute länge och bära med all maten.

Bekvämligheten drar ekvationen åt andra hållet. Ska ni samsas två stycken under lång tid och/eller leva mycket "baslägerliv", så kanske man vill lägga på lite vikt för att vinna sitthöjd eller - rekommenderas! - två sidoutgångar/absider, så man slipper klättra över varandra.
Min egen absoluta bekvämlighetsprioritering är tältarkitektur med stor sidoingång (längs liggriktningen) - det blir avgjort bekvämare att krypa ut/in, pyssla med utrustningen, laga mat i absiden etc. Men också trivsammare och mer "utekänsla" än i klassiska tunneltält med ingång i huvudänden. Detta väger betydligt högre för mig, än höjd och utrymme inne i tältet.

Mina övriga grundprioriteringar, åtminstone för skandinaviskt sommar/höstklimat, är, utan inbördes rangordning:

- "ytter först"- resning, dvs konstruktioner som skyddar innertältet för regn under resning och rivning. Dvs där den bärande konstruktionen utgörs av bågar + yttertält, medan innertältet kan hänga "löst" innanför eller häktas på/av separat. Vanligt i skandinaviska tältmodeller, men inte endast. Det finns även hybridvarianter, där man kan resa bågarna utan innertält, men de kräver någon sorts spännremmar eller "footprint" som håller ihop konstruktionen.
- enkel, "idiotsäker" konstruktion med få robusta delar. Inga precisionsberoende och/eller skadekänsliga bågkopplingar o.d. (det ska gå att enkelt och snabbt få upp tältet med frusna händer i skitväder)
- dubbelvävstält (kondens, ventilation mm)
- ej nät i ligghöjd i innertältet (mindre drag)
- litet avstånd mellan mark och yttertältets underkant (samma anledning som ovan)
- god ventilation - åstadkoms säkrast med maximerad "skorstensverkan", dvs i praktiken lågt belägna intag och en rejäl toppventil i högsta punkten. Toppventilen som högsta punkt på sidoingången är också en välsignelse, om man måste laga mat i absiden.

Forum har en utmärkt sökfunktion och det finns många givande "tälttrådar" - kolla gärna på dem.

(och förlåt sena editeringar)
 
Senast ändrad:
Jag tror det mesta redan är sagt. Så jag tänker att jag ska bidra med något konkret istället :)
Jag har också planer på att köpa 2mannatält och är mest inne på fjellheimen SL 2 camp. Jag upplever att det är en bra kombination av vikt, utrymme och pris.
En rejäl absid är guld värd när det regnar och livet är surt.
 
Av erfarenhet vet jag att för trånga tält går bort, för lätta tält med nätinnertält går bort (för dragiga), för tunga tält de måste bäras, det gäller även för billiga tält som säljs som karnevalstält.
Å andra sidan har jag tältat mången natt i fjällen i enkelvävs bomullstält då så länge de var torra gick det utmärkt, men våta vägde de många extra kilon.
Expeditionstält med massvis med tältstänger går också bort då jag och ingen last bärare skall bära in och ut.
Men rimliga 2-3 personers tält fungerar utmärkt 2,2-3.4 kg inklusive allt, ryggås, tunnel eller självbärande? De senare behöver mest stänger och tyg, d v s blir tyngst. Tunneltält 2-3 personers med enkel absid brukar passa de flesta..

go tur
 
Bara för att det är lätt behöver det inte vara en svag konstruktion. Överdimensionerade detaljer, många detaljer, stora absider, m.m. bidrar till totalvikten. Det lättare tältet kan vara tåligare, men du redovisar inte vilka tre tält du funderar på, säkert av en anledning, så det är svårt att svara på.

Mitt enda råd är att tänka på vikten. Jag har spenderat ett halvt friluftsliv med att bära på en tung ryggsäck. I fjol testade jag att bära en lätt ryggsäck på vandring. Dagarna blev mycket roligare. Kvällarna i lägret blev inte sämre, snarare bättre.
T.ex. skulle jag på en sommartur numera aldrig välja ett tält med extra stor absid. Ser bra ut "på pappret" men bidrar i verkligheten, för mig, enbart med extra vikt och trängre ryggsäck.

Välj det lättaste tältet som gör jobbet.
 
Jag har sovit ett par vinternätter i år med ett lätt dynema enväggs tält ca 600 gram och ett hillebergs staika ca 4 kg.

Båda tälten gör sitt jobb, vikten är en faktor om du går ensam och längre sträckor.
 

Bilagor

  • 20210122_142626.jpg
    20210122_142626.jpg
    3.9 MB · Visningar: 227
  • 20210101_093717.jpg
    20210101_093717.jpg
    2.6 MB · Visningar: 215
  • 20210102_083314.jpg
    20210102_083314.jpg
    1.7 MB · Visningar: 224
För fjällen vill man ha ett som står emot starka vindar och regnrusk. De allra lättaste skulle jag undvika, då de mest verkar framtagna för amerikanska vandringsleder på låglandet och liknande. Jag vill ha dubbla dukar, där man endast kan sätta upp yttertältet om man vill och sen bara haka på innern när man vill sova. Det ska va de lättare moderna materialen med silnylon. För 1 person skulle jag inte välja ett över 1,5 kg, men helst neråt kilot. Tunneltälten med endast en båge och sen utspända ändar är de bästa, bara de inte är för låga. Minst 90-95 cm höga inne så man slipper bli biten i huvudet.
 
Hej

Jag väger vikt mot säkerhet och komfort. Ett bekvämt tält är fantastiskt när vädret inte alls är på ens sida och det formligen vräker ner flera dagar i sträck. Ett säkert tält gör att man kanske vågar gå lite längre, vara ute lite längre. Men sen är det ju en fråga om bärkomfort också...

Jag har ett tremannatält med förlängd absid när jag är ute och fjällvandrar med barnen. Väger mycket; 4,1kg! Men jag känner mig säker i att ta med mig barnen till fjälls, vilket väder vi än drabbas av. Och att det är lite större gör att vi har gott om plats och inte går varandra på nerverna. (Jag har även fjällvandrat med ett 1,5mannatält utan absid med min dåvarande pojkvän, numera make. Det gick för att vi var nyförälskade...)

Du har säkert analyserat det hela noga. Mitt råd är som sagt att väga in vädersäkerhet och komfort i det hela!
Visa bilaga 34841
Med så här gott om plats kan man ha det bra 😁

4 kg, bra jobbat! Rymlig absid och tillräckliga innermått har jag med på listan, även vilken vindhastighet de är testade på och hur vattentäta de är. Ska lägga lite extra tanke på de faktorerna när jag förhoppningsvis kan bestämma mig för vilket tält det blir. :-D
 
Hej och välkommen till Utsidan. Känner igen analyserandet, men vill lugnt hävda att det är värt jobbet när det kommer till så pass stora och långsiktiga investeringar som ett tält :).

Jag är helt säker på att flera viktiga variabler än just vikten (och priset) döljer sig bakom det stora viktspannet mellan de tre tält du vaskat fram. T ex vilka vävar, som använts. Om du listar tälten här i tråden, så får du säkert betydligt mer användbara svar.

Det är också bra om du beskriver vilken sorts vandringar du/ni siktar på - både längd, självförsörjningsgrad och terrängtyp. Själv tycker jag att det är dramatiskt trivselhöjande med varje 100 gram jag kan skala ner, men det hänger ihop med att jag oftast rör mig i berg med stora relativa höjdskillnader och helst går högt, med mycket upp-och-ner-kamvandring och toppbestigningar. Risiga knän vill ha samma prioritering :).
Går man mest i dalgångar i skandinaviska berg, så minskar betydelsen av gramjakten. Men ökar igen, om ni ska ni vara ute länge och bära med all maten.

Bekvämligheten drar ekvationen åt andra hållet. Ska ni samsas två stycken under lång tid och/eller leva mycket "baslägerliv", så kanske man vill lägga på lite vikt för att vinna sitthöjd eller - rekommenderas! - två sidoutgångar/absider, så man slipper klättra över varandra.
Min egen absoluta bekvämlighetsprioritering är tältarkitektur med stor sidoingång (längs liggriktningen) - det blir avgjort bekvämare att krypa ut/in, pyssla med utrustningen, laga mat i absiden etc. Men också trivsammare och mer "utekänsla" än i klassiska tunneltält med ingång i huvudänden. Detta väger betydligt högre för mig, än höjd och utrymme inne i tältet.

Mina övriga grundprioriteringar, åtminstone för skandinaviskt sommar/höstklimat, är, utan inbördes rangordning:

- "ytter först"- resning, dvs konstruktioner som skyddar innertältet för regn under resning och rivning. Dvs där den bärande konstruktionen utgörs av bågar + yttertält, medan innertältet kan hänga "löst" innanför eller häktas på/av separat. Vanligt i skandinaviska tältmodeller, men inte endast. Det finns även hybridvarianter, där man kan resa bågarna utan innertält, men de kräver någon sorts spännremmar eller "footprint" som håller ihop konstruktionen.
- enkel, "idiotsäker" konstruktion med få robusta delar. Inga precisionsberoende och/eller skadekänsliga bågkopplingar o.d. (det ska gå att enkelt och snabbt få upp tältet med frusna händer i skitväder)
- dubbelvävstält (kondens, ventilation mm)
- ej nät i ligghöjd i innertältet (mindre drag)
- litet avstånd mellan mark och yttertältets underkant (samma anledning som ovan)
- god ventilation - åstadkoms säkrast med maximerad "skorstensverkan", dvs i praktiken lågt belägna intag och en rejäl toppventil i högsta punkten. Toppventilen som högsta punkt på sidoingången är också en välsignelse, om man måste laga mat i absiden.

Forum har en utmärkt sökfunktion och det finns många givande "tälttrådar" - kolla gärna på dem.

(och förlåt sena editeringar)

Tack för ditt utförliga svar! Jag har "checkat" av en del av de grundprioriteringar som du beskriver, och som också är viktigt för mig. Jag vill ha ett tält som klarar även höjdskillnader och vandring i terräng, därav vill jag ha ett så lätt tält som möjligt utan att det drar ner på motståndskraften för väder och vind som kan uppstå i fjällvärlden.
 
Jag tror det mesta redan är sagt. Så jag tänker att jag ska bidra med något konkret istället :)
Jag har också planer på att köpa 2mannatält och är mest inne på fjellheimen SL 2 camp. Jag upplever att det är en bra kombination av vikt, utrymme och pris.
En rejäl absid är guld värd när det regnar och livet är surt.

Jag har kikat på det tältet och det verkar vara ett bra köp! Det är dock lite över min budget, men den finns med på min lista utifall att Robin Hood kommer med skatteåtebäringen. :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
redösnoj Fjälltält för 5 personer Bo och sova 5
Akklokk 1p fjälltält Bo och sova 11
Picea Kombination lätt fjälltält och stort campingtält Bo och sova 8
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
reflex Tips på Fjälltält till scoutkåren Bo och sova 4
Taxos Bra fjälltält? Bo och sova 2
nils73 Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter Bo och sova 2
bjerver Hyra fjälltält i stockholm? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...