Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka

Nu måste jag ju slå ett slag för min egen prisbelönta maträtt på tur. Jag vann ju faktiskt två st energibars i Utsidans tävling nyligen med denna rätt. Stolt som få :)

http://www.utsidan.se/cldoc/grona-linser-med-gronsaker-och-cashewnotter.htm

Bär med dig maten. Det blir inte så mycket för dom dagarna. Du får det du vill ha och vet att det finns så du inte behöver gå och hoppas på något.

Tack för receptet! :) Verkar ju asgott!

Ja, jag kommer ju äta lunch på fjällstationen i Abisko innan jag ger mig iväg och sen två middagar, två frukostar och en lunch på Kebnekaise fjällstation och sen ev. köpefrukost i Nikka. Så det blir ju inte jättemycket att bära egentligen. Man tänker först: shit, mat för nio dygn! Men sen när man börjar bryta ner etapperna...
 
Framförallt behöver man ju knappast varken karta eller gps för att naviga sig från abisko till nikkaloukta. Även om man bör ta med sig något eller en kombination av dessa.

Skulle även vilja rekommendera att du efter alesjaure viker av mot vistas (1dag) sen går mot nallo (till lunch) och sedan anländer till sälka på eftermiddagen / kvällen.
 

Bilagor

  • IMG_4286.jpg
    IMG_4286.jpg
    54.8 KB · Visningar: 549
Framförallt behöver man ju knappast varken karta eller gps för att naviga sig från abisko till nikkaloukta. Även om man bör ta med sig något eller en kombination av dessa.

Det känns dock viktigt att komma ihåg att Kungsleden ser inte överallt och alltid så tydligt ut som på ditt foto.
Möjligenheten att det finns dimma eller snö och att man går vilse finns alltid.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    14.6 KB · Visningar: 495

avslutad210712

Gäst
Det känns dock viktigt att komma ihåg att Kungsleden ser inte överallt och alltid så tydligt ut som på ditt foto.
Möjligenheten att det finns dimma eller snö och att man går vilse finns alltid.

Om det inte är snö på marken skall man ha riktigt mycket otur om man skall lyckas tappa bort sig på den delen av Kungsleden. Enda stället som leden är lite sämre synlig (på marken) är från Tjäktjastugan upp till Tjäktjapasset men där går man i en hyfsat smal dal och dessutom är det markerad vinterled.

Självklart anser jag att karta och kompass alltid skall finnas med men då skall man också kunna använda dem.

Om man däremot börjar ta ut svängarna utanför Kungsleden (Vista-Nallo-Sälka) bör man ha baskunskaper i karta och kompass.
 
Tält rekommenderas! :)

Ensamvandra i fjällen är hur coolt som helst! Sen är man ju inte själv särskilt mycket om man nu inte vill vara det. Jag gick sträckan sommaren 2015 och träffade massa trevliga människor. Dock skulle jag vilja slå ett slag för att tälta. Du blir så mycket friare då och kan välja var du vill ha ditt eget medhavda "hus". Sen kan du ju utnyttja stugornas toaletter, bastu och handla mat där ändå. Vad det gäller mat så tyckte jag nog att det fanns ett stort utbud i de flesta fjällstugorna som har butik. Fast klart inte så mycket färskt och är man vegan så kanske det blir svårt. Frystorkade soppor finns det oftast gott om och min erfarenhet är att det är bra mat på fjället. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 12
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.