Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp?

Ska ut på vår andra fjällvandring i september. Blir en fjällstationsvandring Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen. Nu undrar jag om det är värt att skaffa och släpa med en tarp, för trevligare stopp i blåsigt/regnigt väder. Eller är det bara slöseri på pengar och onödig dövikt?
 
Jag skulle föredra en vindsäck framför tarp. Inget att dra igång stormköket i men ger bra vindskydd för fikarasten. Ska du ändå sova inomhus är det ju enkelt att fixa hett vatten/kaffe till en termos.
 
Jag tycker nog att en tarp, eller bara yttertältet till ett tält kan försvara sin plats i packningen. Kanske inte så att det är värt ett nyköp för en enstaka vandring men ändå.

Att vänta ut en regnskur under en tarp istället för i regnkläderna är klart mysigare.
 
Consultra - ska du gå själv? Jag har nästan alltid med tarp när jag går i fjällen, både att sitta på - om det regnat och är fuktigt på backen, eller att spänna upp som tak ovanför, att t.ex. sitta och mecka mat/fika under när man är ute och går MEN jag går ofta med barnen. Då är det skönare att liksom ha "en koja" någonstans utmed vandringen, och de tycker det är bättre än att typ "käka en fika i regnkläder".

Jag tycker en tarp är värt lyxen, men som sagt - äger man ingen, eller hade tänkt att skaffa en i alla fall - kanske det är onödigt? Skulle jag gå själv - utan sällskap - hade nog tarpen fått stanna hemma och jag hade i stället fokuserat på att ha så lätt packning, med så lite grunkor med som möjligt för att - i det fall det är möjligt - röra mig snabbare i terrängen och komma fram så man kan torka upp sig lite, snarare än att sitta och uggla under en tarp ensam. - Men det är ju min egen reflektion.
 
För egen del struntar jag i tarp/tält. Hellre att jag vandrar på och äter under gång. Blir lätt kall och urrig... Men när jag vandrar med barnen, som vill ha stillasittande lunch/fika, så tar jag med ett mindre tält (Niak) utan innertältet. Då får man väderskydd från alla håll. Jag och barnen var vid Storulvån i september förra året (https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/kanslan-av-att-lyckas-till-slut.htm) och då låg det nysnö på topparna och vinden bet ibland hårt i kinderna. Då var lyckan att få krypa i vindlä stor hos barnen.

Så det beror på 😁
 
Tarp är riktigt trevligt vid sämre väder, det har jag gärna med om vi är 2+ personer som är ute så extra vikten inte gör något. på en stugtur som ändå är "lätt packning" hade jag haft med min. Finns ju otroligt lätta modeller.
 
Så vad väljer man för tarp till två vuxna och två barn?

Jag brukar ha en 3*3 meter. Jag har tidigare haft en billig "lättviktstarp" i de måtten (som jag tror kan ha inhandlats i en grå forntid på Röda Stjärnan?) för att spara på vikten, men har nu kört med DD hammocks tarp med samma mått, som jag tycker är bättre pga fler fästpunkter i mitten och bättre förstärkningar, vilket ger fler möjligheter att slå upp den.

Jag gjorde - med övriga familjen - en video om lite olika sätt att slå upp den här, om du vill kolla in hur den ser ut och vad som gör den bättre än andra tarpar. Jag tycker den är klart värd pengarna, men så använder jag/vi i familjen tarp rätt ofta, både på fjället och annars.

3*3 meter passar bra "till det mesta". Vi har varit i den - just två vuxna och två barn (en 12-åring och en 16-åring) i somras, just som "nu började det blåsa och regna på fjället-skydd" och tycker det är mycket praktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
KarinAx Helags Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.