Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället?

Hej!

Nu florerar slutsatser kring fjällbesökare i alla medier - stora, små och sociala. Bakgrunden är fjällsäkerhetsrådets enkät.

De har vad jag sett inte släppt hela rapporten än. Men så vitt jag kan se verkar det vara samma upplägg som 2018, vilket finns på deras hemsida och går snabbt att läsa igenom.

Vilka slutsatser går att dra egentligen med deras enkät som underlag?

Några frågor jag ställer mig som jag inte kan hitta nån diskussion kring i rapporten:

1. Undrar om urvalet i enkäten är representativt för alla fjällbesökare?
2. Och om det inte är en risk att frågorna är ledande och ger komfirmationsbias?
3. Är frågorna validerad?
4.Vad är det som mäts egentligen?
5. Hur stor är svarsfrekvensen?

Vad har ni för tankar? Vet att det finns stor akademisk kompetens här på utsidan.
 
Jag har bara läst igenom rapporten snabbt, på liten skärm, men förundras över hur frågorna är formulerade. De har alla en mycket tydlig tendens som helt klart kan uppfattas som ledande. Urvalet av respondenter tycker jag är svårare att bedöma. VD eller motsvarande kan i vissa fall ha förstahandsinformation, medan de i andra fall får sin info från andra. Metodmässigt är det lite slarvigt tycker jag nog, eller slarvigt presenterat. Man tar in kvalitativ, subjektiv data och hanterar den kvantitativt. Hade kanske varit lämpligare med öppna frågor för den kvalitativa delen kompletterat med ren kvantitativ data, typ antal larm, utryckningar, gästnätter, område etc. Mitt samlade intryck är att den är till för folkupplysning snarare än strikt undersökning.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har bara läst igenom rapporten snabbt, på liten skärm, men förundras över hur frågorna är formulerade. De har alla en mycket tydlig tendens som helt klart kan uppfattas som ledande. Urvalet av respondenter tycker jag är svårare att bedöma. VD eller motsvarande kan i vissa fall ha förstahandsinformation, medan de i andra fall får sin info från andra. Metodmässigt är det lite slarvigt tycker jag nog, eller slarvigt presenterat. Man tar in kvalitativ, subjektiv data och hanterar den kvantitativt. Hade kanske varit lämpligare med öppna frågor för den kvalitativa delen kompletterat med ren kvantitativ data, typ antal larm, utryckningar, gästnätter, område etc. Mitt samlade intryck är att den är till för folkupplysning snarare än strikt undersökning.
Jag har liknande tankar. Men är inte helt med hur du menar med folkupplysning? Jag tänker att det finns en risk att det hela mynnar ut i motsatsen till folkupplysning.
 
Jag har liknande tankar. Men är inte helt med hur du menar med folkupplysning? Jag tänker att det finns en risk att det hela mynnar ut i motsatsen till folkupplysning.
Att syftet till stor del är att få ut nåt i media som pekar på att det är viktigt med rätt kunskap och utrustning, snarare än att göra en stringent undersökning.
 
Ok det verkar rimligt. Förvånande att använda sådana metoder för det ändamålet dock. Om slutsatserna i rapporten speglar verkligheten och är ett stort problem så borde det inte vara så avancerat att visa ett ärligare underlag
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
En person som blev sjuk uppe på Kebnekaises sydtopp har räddats. -Han hade svårt med andningen, och mådde inte bra. Det som var utmanande var att det var dåligt väder, kallt och blåsigt på toppen.
 
När förslag om packning utan tröja kommer hit förstår man erfarenheterna av fjällens nyckfullhet saknas. Men behövs fjällsäkerhetsrådet?

go tur
 
Folk tar det inte på allvar.

Nån pajas ska gå på lina mellan Lapportens toppar. Nån tar med sig sitt husdjur upp på Keb. Nån annan ska nödvändigtvis springa upp och ner för samma fjäll...

Oansvariga jönsar.
 
Folk tar det inte på allvar.

Nån pajas ska gå på lina mellan Lapportens toppar. Nån tar med sig sitt husdjur upp på Keb. Nån annan ska nödvändigtvis springa upp och ner för samma fjäll...

Oansvariga jönsar.

Förstår inte vad det har med fjällsäkerhetsrådets enkät att göra

Vad är det ädla sättet att vistas på fjället? Och vem är rätt person att värdera det?
 
När förslag om packning utan tröja kommer hit förstår man erfarenheterna av fjällens nyckfullhet saknas. Men behövs fjällsäkerhetsrådet?

go tur

Vad har det med fjällsäkerhetsrådet att göra?

Senaste 20talet fjällturer på sommarfjäll jag gjort har jag inte haft tröja utöver underställströja. Tycker jacka är mycket bättre
 
En person som blev sjuk uppe på Kebnekaises sydtopp har räddats. -Han hade svårt med andningen, och mådde inte bra. Det som var utmanande var att det var dåligt väder, kallt och blåsigt på toppen.
En som blir akut sjuk verkar det som. Vad har det med fjällsäkerhetsrådets enkät att göra?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.