Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället?

Folk tar det inte på allvar.

Nån pajas ska gå på lina mellan Lapportens toppar. Nån tar med sig sitt husdjur upp på Keb. Nån annan ska nödvändigtvis springa upp och ner för samma fjäll...

Oansvariga jönsar.

Är man en oansvarig jöns om man väljer att klättra Nygrens led till toppen också? Alla har olika sätt att njuta av fjällvärlden på, så ditt uttalande framstår som trångsynt och väldigt dömande. En och samma prestation kan för olika personer med olika bakgrund av erfarenhet, kunskap och planering vara allt från en lågriskaktivitet säkrare än att sitta hemma i soffan till oansvarig galenskap som får stor räddningsaktion som följd.
 
Vad som är oroväckande är att många ringer helt i onödan på fjällräddning och transport när dom kan knalla tillbaks själva. Nu har man ju börjat ta betalt för dessa onödiga larm så det har kanske minskat?
 
Vad som är oroväckande är att många ringer helt i onödan på fjällräddning och transport när dom kan knalla tillbaks själva. Nu har man ju börjat ta betalt för dessa onödiga larm så det har kanske minskat?
Vilken är din källa för det här påståendet? Hur många är många?
 
Vilken är din källa för det här påståendet? Hur många är många?
Många larm spräcker fjällräddningens budget
Läste att ett falskalarm kostar 30.000 nu på ett annat ställe.
 
Många larm spräcker fjällräddningens budget
Läste att ett falskalarm kostar 30.000 nu på ett annat ställe.
Artikeln är från 2017, det visade sig också vid närmare granskning att larmen till viss del berodde på missförstånd. Det finns i annan tråd här.

Två felaktiga larm kan knappast räknas som många. När budgeten inte räcker till behöver det inte automatiskt vara fel på fjällvandrarna, det kan vara budgeten det är fel på.
 
Artikeln är från 2017, det visade sig också vid närmare granskning att larmen till viss del berodde på missförstånd. Det finns i annan tråd här.

Två felaktiga larm kan knappast räknas som många. När budgeten inte räcker till behöver det inte automatiskt vara fel på fjällvandrarna, det kan vara budgeten det är fel på.
Ökat markant har själv insyn i fjällräddningen.
 
Tyvärr baserar den artikeln sig inte i någon form av statistik, vilket också framgår i artikeln. Det är rent tyckande, möjligen utifrån från anekdoter.

Som perspektiv kan nämnas att det är drygt 300 fjällräddningsinsatser på ett år. En stor del av dem handlar som sånt vem som helst kan råka ut för som skadade ben och akut sjukdom, samt skoter- och skidolyckor.

Förra året hade STF drygt 386000 gästnätter varav större delen till fjälls. Till det kommer fjällbesökare som inte bor via STF.

För att få perspektiv behöver en jämföra med hur mycket räddningstjänsten används i andra delar av samhället. Och om en tycker att många av de här 300 årliga insatserna är onödiga så är det antingen ett politiskt ställningstagande, eller så behöver en ha tillgång till berörda personers sjukjournaler samt intervjuer med berörda parter kring faktiska omständigheter. Nåt sån är inte gjort. Därför är det olyckligt när media publicerar skammande artiklar om folk som använder fjällräddning, och dessutom eldas det upp i forum. Det finns helt enkelt inget vettigt underlag.
 
Jag har tyvärr ingen insyn i svensk fjällräddning men österikisk fjällräddningen säger typ samma sak (jag är från Österrike):
Deras insatser ökar för att flera ska ut i fjällen att vandra osv (det är ju normalt). Samtidigt ökar insatser när folk är oskadat, men typ trött (inte så att de kommer att dö, men att det är bekvämare att åka hem i helikopter) eller att folk är skadat pga av fel utrustning eller oansvarig förhållande (t.ex. ingen aning hur man bedömer vädret, hur man läser en karta, ...).

Kan tänka mig att det finns en lika utveckling i Sverige. Minst kände jag så när jag var på Kebnekaise i 2018.
 
Det skulle väl kunna gå at få fram siffror på hur många övernattningar STF har per år jämte hur många gånger fjällräddningen får rycka ut och sedan jämföra kurvorna över tid.

Skulle väl kanske inte ge hela sanningen då mycket folk tidigare hade "industrisemester" och nuförtiden är ledigheten mera spridd från vår till höst med vad det innebär med väder och temperatur under fjällvandringen, men ändå ge en hint.
 
kan inte bedöma enkätens trovärdighet .. men av tälten utanför Helags förra veckan när det blåste 17 m/s NV i byarna så kan jag bara dra slutsatsen att majoriteten inte bryr sig om ens använda enklare fjälltält ...

Yttertält som slutar 10-15 cm över marken ... korta tältlinor som möjligen lämpar sig för att bunta ihop wellpapp, veka tältpinnar och tältstänger som sviktar med vinden .. ser ut som att en del tält andas :/

Säkert ypperliga nedanför trädgränsen men på kalfjäll i hyfsad vind skulle jag inte använda dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Skador vid fjällvandring? (ENKÄT) Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.