Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället?

jag mötte folk som hade bärbara högtalare och spelade musik medans dom gick, lite så där kul på fjället..
 
Senast ändrad:
Nu har vi gått från att kritisera/ifrågasätta enkätens utformning till att gnälla om (nya?) vandrares utrustning och uppförande. Dessutom dyker sedvanliga försök att skapa motsättningar mellan stad och landsbygd upp. Inte särskilt smickrande för oss, eller hur?
 
Nu har vi gått från att kritisera/ifrågasätta enkätens utformning till att gnälla om (nya?) vandrares utrustning och uppförande. Dessutom dyker sedvanliga försök att skapa motsättningar mellan stad och landsbygd upp. Inte särskilt smickrande för oss, eller hur?

Inte särskilt smickrande med folk som inte respekterar andra vandrare heller.
Folk får gå med lurar & lyssna på vad dom vill, jag skulle aldrig göra det men har noll problem med det.
Men jag drar gränsen vid högtalare, då påverkar dom min upplevelse av fjällen.
Så ja folk som stör eller inte tar med sig skräp t.ex må man få tycka illa om om man så vill, vi kan inte vara så skitnödiga att vi inte törs uttrycka missnöje om skäl finns.
 
Jag får känslan av "Det var bättre förr"/ "Vi var bättre än dagens ungdom". Det är alltid fler oansvariga på fjället, alltid fler skadade och fler som larmar i onödan. Varje år. Folk glömmer så lätt att det var precis lika illa förr.
 
Inte särskilt smickrande med folk som inte respekterar andra vandrare heller.
Folk får gå med lurar & lyssna på vad dom vill, jag skulle aldrig göra det men har noll problem med det.
Men jag drar gränsen vid högtalare, då påverkar dom min upplevelse av fjällen.
Så ja folk som stör eller inte tar med sig skräp t.ex må man få tycka illa om om man så vill, vi kan inte vara så skitnödiga att vi inte törs uttrycka missnöje om skäl finns.

Det håller jag i och för sig med om men det är ju inget som har med enkäten att göra.

(Jag vet att jag då och då omedvetet hjälper till att kantra diskussionen genom att följa något spår i den men jag försöker skärpa mig. Det tycker jag att även en del andra forumdeltagare borde göra.)
 
Det här inlägget på SVT ger en liten annan bild. Så här skrivs det bland annat i artikeln:
"Mer folk men färre hjälpinsatser ..." och "Problemet är de som gör toppbestigningar med lätt packning eller de mer prestationsinriktade".

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Skador vid fjällvandring? (ENKÄT) Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.