Fjällrävens stretchtyg?

Hej!

Som rubriken antyder så undrar jag lite över Fjällrävens stretchtyg. De jack- och byxmodeller som har stretchtyget verkar ju väldigt trevliga. Men hur slitstarkt och tåligt är det egentligen? Jämfört med exempelvis G1000 som jag gillar mycket? Är det någon som har erfarenhet av långtidsanvändning av exempelvis Keb-serien? Som jag förstått det är ju trots allt t.ex. Kebjackan populär bland fjällvandrare och annat utefolk vilket ju borde antyda att det inte är struntkvalitet… tyckte själv att Fjällräven hade en dipp i kvaliteten för några år sen, men upplever att de skärpt sig.

Har själv ett par jaktbyxor i G1000 och stretch, har dock inte använt dem så länge och kommer inte använda dem till vandring, så slitstyrkan är kanske inte av lika stor vikt med dem.

Mycket tacksam för svar och delade erfarenheter 8)
//Micke
 
Hej!

Jag har ett par "Fjällräven Abisko Trail Trousers" som jag använt väldigt mycket. Min favoritbyxa som tyvärr nu utgår ur sortimentet.

Jag har använt dem mest i vardagen. Inte vandrat med dem (nån övernattning på Bergslagsleden bara) eller t.ex burit överdrivet mycket ved med dem. Dock har jag lekt mycket kurragömma, byggt höga torn och brottats i gräsmattan med dem. Förutom lekt med barnen så har de även använts till ett och annat flyttlass.

Mina byxor är över förväntan fräscha efter 1,5 års användning! Det är inte stretch-tyget som börjar ge sig utan sömmen i grenen har börjat gå upp.

Hoppas det var till nån hjälp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har ett par abisko trousers som är drygt 2 år nu och vart med både till Jämtlands fjällen och Padjelanta samt flitigt använda och stretch har hållt minst lika bra som G1000 matrialet dock börja dom bli lite ledsna i grenen.
Har även en keb jacka men den är nog bara nått år.
 
Har ett par fjällrävenbyxor med stretch. Jag har haft byxorna i ett par år, de har använts flitigt både till vardags och på sommar och vinterfjäll. Stretchtyget håller bra med undantag för ett litet tråkigt hål som jag fick vid en brasa. Stretchtyget verkar vara väldigt känsligt för flygande glöd.
 
Tackar så mycket för svaren! Var precis det jag var ute efter. Det är ju en klar fördel att man kan impregnera stretchtyget med Green Guard också, även om jag tycker att det är ganska vattenavvisande redan som det är. Ska man ha helt vattentätt får man ju gå över till GTX (vilket jag inte gillar) eller regnställ istället.

Gelinder: De har väl dock en utvecklad version av Abisko i fasta sortimentet? Har de ändrat just den mycket?
 
Jag köpte precis ett par Trail Trousers idag på Naturkompaniet till rea, stl 54.
Provade dem länge och väl i butiken och har också gått med dem en stund hemma idag. Tycker de verkar väldigt bra gjorda i materialen och välgenomtänkta. Jag blir normalt väldigt varm och svettas när jag vandrar, och den här byxan känns väldigt sval att ha på sig plus att det finns stora ventilationsöppningar i sidan som är smart. Tyckte om att de är gjorda med snörning upptill istället för knapp, vilket gör midjan väldigt justerbar samt att det är enkelt att sy om dem, om man nu ex går upp eller ned i vikt (bara sprätta snörinfästningen). Byxan är också förvånansvärt lätt att ha på sig, väger inget, är rejält rymlig utan att kännas bylsig.
 
Hade en Keb jacka som var väldigt trevlig. Tyvärr var stretchtyget dåligt och blev oerhört nopprigt på bara 1-2 månader. Fick reklamera jackan och fick pengarna tillbaka, visade sig vara fel på tyget. Tyvärr hade de inga fler jackor att byta med före nästa säsongs jackor kommer.
 
Så här kan det se ut efter tag. Misstänker att kontakt med kardborre kan vara boven.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    134.8 KB · Visningar: 475

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.