Fjällräven kundservice, är detta ett skämt?

Hilleberg säljer inte ryggsäckar. Hade de gjort det hade jag gärna köpt en i vetskapen att de har en verkstad på Frösön som gladeligen tar emot reparationsärenden.

FR motverkar detta, dels genom högre timkostnad, dels genom att faktiskt försöka hålla produkterna borta från deras egna händer.

"Viss reparations-service" har de gått över till att kalla den delen av verksamheten idag och lägger istället upp instruktioner på hur användaren själv kan laga trasiga grejer på nätet. En god idé som komplement, men vissa ärenden kräver en kunnig hand och en bra symaskin som i mitt byxfall och att inte erbjuda den hjälpen när man betalat över 2000kr för plagget och de dessutom stoltserar med miljö-tänk funkar liksom inte.

Hade de bara haft en välkomnande verkstad hade jag inte haft några invändningar och att handla i deras prisnivå i vetskap att det stödet inte finns vid strul är iallafall för mig en stor no-no som leder till bojkott.
 
Hilleberg säljer inte ryggsäckar.
Precis vad jag menade. Fjällräven säljer jackor, ryggsäckar, skor, tält, sovsäckar etc. Klart som fan att det är fler folk som klagar när det säljer så mycket fler olika produkter..

Hade de gjort det hade jag gärna köpt en i vetskapen att de har en verkstad på Frösön som gladeligen tar emot reparationsärenden.
Lagar de tältet gratis om du råkat riva sönder det med ishackan?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lagar de tältet gratis om du råkat riva sönder det med ishackan?

Nej, och jag har inte påstått att det är rimligt att begära det, min åsikt är helt tvärtom.

Min syn är väldigt saklig och enkel kring det hela - allt jag köper kommer gå sönder om jag använder grejerna, det är bara en fråga om när och hur.

Av det följer att jag vill handla av aktörer som erbjuder service mot betalning när så behövs. FR gör bara detta i vissa fall, det står skrivet på deras egen hemsida om det är något du tror att jag sitter och hittar på.

Jag har mycket svårt att förstå motargument mot att detta är förkastligt, och det har inget med någon påstådd dålig kvalitet att göra - allt pajar till slut. Det känns som det minsta vi kan begära, även innan kampanjerna rullar ut om hur FR är miljöhjältar och bistår med långlivade produkter.
 
"Viss reparations-service" har de gått över till att kalla den delen av verksamheten idag och lägger istället upp instruktioner på hur användaren själv kan laga trasiga grejer på nätet. En god idé som komplement, men vissa ärenden kräver en kunnig hand och en bra symaskin som i mitt byxfall och att inte erbjuda den hjälpen när man betalat över 2000kr för plagget och de dessutom stoltserar med miljö-tänk funkar liksom inte.

Nu blev ju TS erbjuden reparation för 450kr/h så de kanske redan har den tjänsten.
 
Nu blev ju TS erbjuden reparation för 450kr/h så de kanske redan har den tjänsten.

I hans fall, ja, men jag blev exempelvis nekad att skicka brallor till ö-vik för reparation.

Håller inte alls med trådskaparens attityd, det jag vänder mig mot är de som menar att allt gnäll mot FR grundas i att de säljer fler produkter och är "för vanliga för att vara coola". De har en nedskalad serviceverksamhet, nu även enligt egen utsago, och vissa av oss som vill betala för utfört arbete blir nekade. Det drabbar inte alla, men det drabbas vissa och borde inte behöva vara på det viset då de har konkurrenter som inte har några problem att hjälpa till, oavsett behov och produkt.

Men nog om mig, sista inlägget i denna tråd.
 
Hilleberg säljer inte ryggsäckar. Hade de gjort det hade jag gärna köpt en i vetskapen att de har en verkstad på Frösön som gladeligen tar emot reparationsärenden.

FR motverkar detta, dels genom högre timkostnad, dels genom att faktiskt försöka hålla produkterna borta från deras egna händer.

"Viss reparations-service" har de gått över till att kalla den delen av verksamheten idag och lägger istället upp instruktioner på hur användaren själv kan laga trasiga grejer på nätet. En god idé som komplement, men vissa ärenden kräver en kunnig hand och en bra symaskin som i mitt byxfall och att inte erbjuda den hjälpen när man betalat över 2000kr för plagget och de dessutom stoltserar med miljö-tänk funkar liksom inte.

Hade de bara haft en välkomnande verkstad hade jag inte haft några invändningar och att handla i deras prisnivå i vetskap att det stödet inte finns vid strul är iallafall för mig en stor no-no som leder till bojkott.


När mina keb gick sönder i en söm efter 150 arbetsdagar uppsökte jag närmaste friluftsbutik som skickande in dom, fick dom lagade och förstärkta på en vecka,

En vän till mig fick sina byxor utbyta (då dem hade fått en reva) till en större storlek då han gått upp lite i vikt

Varför ville dom inte laga dina byxor?

E bara nyfiken.
 
Av det följer att jag vill handla av aktörer som erbjuder service mot betalning när så behövs. FR gör bara detta i vissa fall, det står skrivet på deras egen hemsida om det är något du tror att jag sitter och hittar på.

Det verkar som du är inne i fel tråd och diskuterar då. Här handlade det ju om att TS inte tyckte om att FR ville undersöka produkten för att se hur skadan uppstått?
 
Hej forumet!

Vill tillägga några punkter:

* Jag var inte ute efter tjafs med mitt inlägg utan vetskapen om fler känner likadant

* Har endast använt ryggsäcken från punkt A till B, varit extremt noggrann med att inte tillföra någon skada till produkten. Alltså hade jag själv orsakat skador på ryggsäcken eller vistas i miljöer ej lämpad för utrustningen hade jag gladligen betalt reperationspriset kundtjänst efterfrågade.

* Har använt ryggsäcken totalt 18 dagar sedan jag införskaffade den 2016-17. Betalade runt 3000kr. Naturkompaniet försökte hjälpa mig på alla sätt så detta skulle lösas på bästa ekonomiska sätt. Fjällräven ansåg skadorna ej var reklamationsrelaterade utan hänvisar till reperationspriset.


* Personligen anser jag dyrare produkter ska efterhålla kvalite jämfört med utrustning från biltema/stadium. Detta ska även reflekteras till deras kundpolicy.

Som sagt jag kan utan tvekan hävda företag som bl a Mora, hilleberg, Northstar, Dillon (livstidsgarnati på alla deras produkter) etc kommer jag alltid att vara en trogen kund av. Summerat dessa företag har alltid get mig 100% goodwill eller andra förmåner om en produkt har strulat.

I framtiden kommer jag vara eftertänksam när det kommer till fjällräven och deras produkter samt kundpolicy.
 
Ok. Köper det.

Men HUR har skadan uppstått? Var det en reva redan när du tog emot den på NK, förmodligen inte? Du har använt den 18 dagar. Rimligtvis har skadan uppstått under användning. Vad du, eller någon annan gjort, är fortfarande höljt i dunkel, för inte ens de ömtåligaste material går sönder utan A/ långvarigt användande, B/ yttre våld.

Vänligen, vad hände..?
 
Hej forumet!

Vill tillägga några punkter:

* Jag var inte ute efter tjafs med mitt inlägg utan vetskapen om fler känner likadant

* Har endast använt ryggsäcken från punkt A till B, varit extremt noggrann med att inte tillföra någon skada till produkten. Alltså hade jag själv orsakat skador på ryggsäcken eller vistas i miljöer ej lämpad för utrustningen hade jag gladligen betalt reperationspriset kundtjänst efterfrågade.

* Har använt ryggsäcken totalt 18 dagar sedan jag införskaffade den 2016-17. Betalade runt 3000kr. Naturkompaniet försökte hjälpa mig på alla sätt så detta skulle lösas på bästa ekonomiska sätt. Fjällräven ansåg skadorna ej var reklamationsrelaterade utan hänvisar till reperationspriset.


* Personligen anser jag dyrare produkter ska efterhålla kvalite jämfört med utrustning från biltema/stadium. Detta ska även reflekteras till deras kundpolicy.

Som sagt jag kan utan tvekan hävda företag som bl a Mora, hilleberg, Northstar, Dillon (livstidsgarnati på alla deras produkter) etc kommer jag alltid att vara en trogen kund av. Summerat dessa företag har alltid get mig 100% goodwill eller andra förmåner om en produkt har strulat.

I framtiden kommer jag vara eftertänksam när det kommer till fjällräven och deras produkter samt kundpolicy.

Jag tänker så här: Hade det varit fel på tyget från tillverkaren så hade det funnits fler som hade haft problem med att det gått sönder. Fjällräven har inte köpt in tyg till bara din ryggsäck utan köpt in en stor mängd från samma tillverkare och batch.
Då har du skäl att reklarmera och krav på att få det åtgärdat utan kostnad.

Nu verkar det inte finnas flera som haft problem så då återstår att du själv varit oförsiktig och orsakat skadan själv. Du skriver i din trådstart "Har ej utsatt den för något yttre våld med mening." Dvs du antyder att du själv kan var skuld i det hela.
Då har du inte rätt att reklamera utan får stå kostnaden vid reparation.

Att du förväntar dig och hoppas på att få mer än du har formellt krav på är en sak men du kan inte kräva att få något som du inte har krav på!
Jag kan inte förstå att du blivit felaktigt behandlad utan du har fått en helt korrekt behandling enligt Konsumentköplagen.
 
När de skriver "yttre åverkan" så är det ju väldigt dåligt formulerat i och med att det kan (miss)tolkas som att det ska vara något som utifrån gjort åverkan då det lika gärna kan vara ett föremål inuti ryggsäcken.

Är det ett hål på ryggsäcken är det av typen ett "skrapmärke"?
 
En del utländska tillverkare kör i praktiken med en "no questions asked" garanti, speciellt nära köpet men t ex Patagonia lär ju köra det även för 10 år gamla kläder i USA åtminstone. Det gör uppenbarligen inte Fjällräven, det är väl inte heller något jag tycker man kan begära, men man kan ju vara tacksam över att en del tillverkare gör så och i så fall välja att prioritera dessa tillverkare.

Bedömningen att det inte är ett garantifel känns ju rimlig utifrån vad man läser här, och sen väljer Fjällräven att inte laga det gratis ändå som goodwill. Inte oseriöst av Fjällräven men det är klart det känns lite trist när man köpt något som man förväntat sig ska hålla länge.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips