Fjällräven -> "Fenix Outdoor"

...Bara filosoferar lite.

Först byter Haglöfs logga till något som mer för tankarna till miniräknardisplayer än friluftsliv.
Nu vill tydligen Fjällräven byta namn till "Fenix outdoor"
Visserligen antar jag att varumärket "fjällräven" behålls, men är det bara jag som tycker att det är en lite tråkig trend?
 
Varunamns och logotyp investeringar

Är inte värda ett vatten idag om man får tro reklambyråerna, som dock tar ohemult bra betalt för att skapa något nästan eller helt intetsägande. Jämför gärna med gamla cykel och motorcykelmärken och dagens samt dess "loggor", Haglöfs superfjasko är väl ett utmärkt exempel på en dålig logotype i tiden som snart måste ersättas.....
Det hela påminner inte så lite om sagan om Kjejsarens nya kläder........

Irriterad är jag häröver!

Johan K
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det verkar vara en trend att "tidlösa" loggor byts ut mot nya som mest fungerar som färskvaror.

Tänk på sparbanksekn. Den gamla skulle fungerat lika bra idag. Den blå-gul-röda (?) kanska upplevdes som "fräsch" när den lanserades, men känns mycket omodernare idag, än den klassiska.

Samma sak här. Visst är haglöfs "H" modernare än den gamla hatten, men det börjar redan kännas gammalt.

Varför bryr jag mig? Vad har detta med frilugftsliv att göra?

Jo för att dessa loggor får en allt mer framträdande plats på utrustningen. Jag gillar inte att känna mig som en reklampelare när jag är ute i skogen.
 
Tja...

Om jag förstått saken rätt skapas en ny juridisk enhet, Fenix Outdoor AB, som kommer att fungera som moderbolag för bland annat Fjällräven, Tierra, Friluftsbolaget och Naturkompaniet. Kan inte se något särskilt konstigt med det och tycker till och med att det verkar vara en utmärkt för oss konsumenter. Varför? Jo, för att det innebär att tex Tierra sannolikt kommer att finnas kvar (mer eller mindre) som vi känner det, och inte försvinna in i Fjällrävensortimentet!

Men har detta något som helst intresse för den som bara är fruluftsintresserad, eller till och med varumärkesintresserad? Nja, knappast.


//Uffe
 
Filosoferar vidare

Nej, så intressant är det kanske inte i sig.
Det fick mig bara att filosofera om märken och deras betydelse för oss. För visst väcker märkena känslor. Se bara den eviga disklussionen för och mot en viss svensk tälttillverkare...

Vad säger ni om märkets betydelse?

Finns det en speciell känsla i vissa märken, eller är det bara något tillverkarna vill få oss att tro?
Hur tänker ni i affären. Testar ni rätt av, eller har ni redan bestämt er för att ni vill ha arc' teryx och att det enda som återstår är att hitta rätt storlek och modell?
 
Varumärkets...

betydelse är solklar.
Åtminstone när det gäller patenträtter.
Antingen man hittat på något innovativt själv, eller man köpt rättigheten, gäller det att på kortast möjliga tid få konsumenterna att förknippa produkten med varumärket.
Jag har för mig att man kan processa om sin rättighet, enda upp till tio år, sen är det fritt fram.
Patenträtt, varunamn och mönsterskydd.

"Fenix", får mina tankar till något som brann, eller var det ett skurmedel.;)

/Björn
 
Starka varumärken

Samma åsikt för min del, varumärkets betydelse
är väl ändå solklar.

Vissa företag lever endast på grund av sina
varumärken. Ett, om kanske malplacerat exempel är
alkohol branschen där exempelvis smirnoff, finlandia
och absolut säljer i stort sett samma sak (vodka).
Utan sina namn är det just precis bara vodka ...

En del lyckas till och med så bra att varumärkena
blir synonymt med produkten. På engelska kan
man använda ordet scotch för tejp och alla vet väl
vad en walkman är osv.

Så starka varumärken lever nog kvar, dock har de en
tendens att ändra logotypen till och från - tyvärr.
Så personligen tror jag att det är precis som Ulf
skrev innan att om Fenix bara är ett juridiskt bolag
där fjällräven ligger. Nog kommer fjällräven att
bestå som varumärke.

Men fenix var som sagt var pippin som reste sig ur
elden/askan så namnet bär viss styrka ändå. Fast
vad skurmedlet har med det hela att göra kan man
undra, det är förresten ett bra exempel på ett
varumärke. Alla har väl mer eller mindre ett svagt
minne av FENOM, för det var väl det som åsyftades
på likheten med fenix :)

Så jag tänker i alla fall fortsätta att köpa
fjällräven dels för att de gör bra grejor och för
att det precis just är fjällräven.
 
Varumärkens livslängd

Hej alla.

Jag tyckte att Haglöfs nya logga var ett rejält nerköp.

Men som verksam i mediabranschen (trycksaker) så läste jag en gång ett tänkvärt stycke text:

När reklambyrån har tröttnat på en kunds grafiska profil så är det inte genomfört fullt ut hos kunden, säljarna har fortfarande gammalt material och majoriteten av kundens kunder har inte ens märkt den nya profilen. (Fritt tolkat.)

Ofta handlar det om att man vill förnya sig, och det är ibland lika viktigt som att hålla fast vid det gamla. Nya kunder kommer till och gamla försvinner. Åså har ju ibland reklambyrån som är specialister på formgivning ibland körts över av någon webbyrå - som kanske saknar all form av grafisk kompetens, men är duktiga tekniker.

Det här hade inte ett smack med friluftsliv att göra.

Ut i naturen i stället.

/Boris
 
Fick just en otäck vision...

(Filosoferar vidare)

Jag såg framför mig hur jag lydde uppmaningen "Ut i naturen istället" bara för att upptäcka hur marknadsförarna hunnit dit också.

Jag såg framför mig akkas mäktiga topp,... försedd med en jätteskylt med ett stiliserat "S" för Sarek.

Sedan såg jag ut över akkajaure, och såg ljusen från "Ritsem Outdoor and Wild Entertainment Center"

Bort hemska tankar...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips