FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA

Förutsatt att kroppen håller, man är tränad att bära vikten och man äter och dricker vad som behövs. Med en packningsvikt på 1/5 mår man bättre och börjar kunna se sig om. Med en packningsvikt på 1/7 blir det härligt lätt.
Vid tillräckligt hög packningsvikt stannar man helt.
go tur

Hej Madeleine!

Jag har erfarenhet av båda säckarna. Jag började med en 75 liters Kajka, och har sedan bytt den mot en Kajka på 60 liter. Jag ville gå ned i vikt och uppgraderade samtidigt övrig utrustning till mer volymsnålt och lätt. Jag ville också kunna vara ute på lite längre turer. Med Abiskosäcken får jag plats med en tältpackning inkl mat för ett par veckor, vilket motsvarar mina behov.

Bärsystemet på Abisko är mindre flexibelt än Kajka (som borde sitta skönt på de flesta), så väljer du Abisko är det viktigt att din axelbredd och kroppsform i övrigt lirar med bärsystemet. Testa i butik är mitt tips. Sitter Abisko bra på ryggen så är min erfarenhet att det går utmärkt att bära tungt. Själv har jag haft upp emot 20 kg, och det går säkert att bära ännu tyngre om man har styrkan. Även om Abisko är lättare överlag så tycker jag att bärsystemet fortfarande känns robust (ordentligt höftbälte och väl vadderade axelremmar).

Kajka-säcken har, som du nog noterat, ett mer avancerat bärsystem med större inställningsmöjligheter och mer packmöjligheter. Om din kroppsform ställer krav på inställningsmöjligheter kan Kajka passa bättre. Med Abisko-säcken får man packa lite "smartare". Bra spännremmar som går att kombinera på olika sätt gör det möjligt att spänna mycket på utsidan. Att säcken går att öppna hela vägen gillar jag i sammanhanget. Tror det kan bli knepigt med vattensystem, men jag har inte erfarenhet av det för egen del.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Med en packningsvikt på 1/5 mår man bättre och börjar kunna se sig om.

Av någon outgrundlig anledning känner jag föga skillnad på 20 kg och 30 kg. Ingen aning om varför det är så. För några år sedan gick jag i västra Padjelanta med 32 kg på ryggen, vilket inkluderade gummibåt, paddlar och flytväst, plus all mat för 14 dagar Detta motsvarar 38% av min kroppsvikt. Jag njöt i fulla drag. Gissar att jag hamnar någonstans i utkanten av normalfördelningskurvan... ;)

Mats

P.S. Kan säga att jag inte skulle ha fått ned det i en 75 L säck. Men Berghaus Vulcan klarade det bra. D.S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips