Fjällmässigt kamerastativ?

Jahapp, då var det dags att packa väskan för en tur i Padjelanta. När jag stökade i garderoben och fick syn på mitt gamla stativ som stod och skämdes i ett hörn. Jag tog upp det, men satte raskt ner det igen. Drygt två kilo..

Vad har ni för tips när det gäller montering av kameran för stabil fotografering i fjällen? Jag har kollat runt lite och hittat ett bordsstativ-kit från Manfrotto som verkar litet och behändigt, men fötterna verkar vara gjorda för (helt oväntat...) bord snarare än knöliga fjäll.

Hama har ett litet fjuttigt ministativ som inte ser mycket ut för världen.

Vore kul att höra hur ni andra löser problemet. Jag vill helst slippa kånka mitt gamla stativ, men det är i alla fall flexibelt och stabilt. Är det värt det?

lev väl
/Erik
 
Har ett sådant där litet Hamastativ. Kan meddela att för en liten lätt kamera funkar det fint, stor systemkamera, nej det går nog inte.
 
vandringstav med en skruv med 1/4" (" = tum) gänga är ju ett alternativ kanske... annars har ju typ velbon säkert något lätt och billigt (skit) stativ. kolla in cyberphoto.se / scandinavianphoto.se
 
Nollbudget

Lite beroende på vad man behöver stativet till men vill man komma i från skakningsoskärpa, kan man klara sig med ett snöre med öglor och skruv till stativfästet. spänn snöret mellan foten och stativskruven. På det sättet känner jag mig bergsäker till cirkus 1/30 s. En påse full med bönor eller gryn tycker jag funkar betydligt bättre än bordsstativ till tunga systemkameror, påsen på en sten, ryggsäck etc och kameran ovanpå, superstabilt och enkelt att justera vinkeln.
 
Stativ

Hej!

Har inte testat men kompredell har en vandringsstav för 495kr som har stativgänga i toppen. Enbenstativ borde räcka rätt långt om du inte har extremt tele :)

Mvh

Martin
 
stativ

Jag ska till fjällen och tänkte ta med mig stativ, men efter mycket funderande såblir det nog så att jag tar med mig en liten påse med ris, det är ju oftast rätt ljust i fjällen och skakningar behöver man ju bara oroa sig för vid långa slutartider, ett tips jag fått är just ett snöre som man fäster i objektivet och i foten och spänner. /majja
 
Jag hade (och har) liknande bryderier själv som slutade med att jag köpte ett Manfrotto 190CLB, som är ett från manfrotto relativt lätt stativ som dock ändå väger närmare 2kg. Jag har dock prioriterat stabiliteten framför vikten i det fallet. Jag har dock funderat på någon lösning med ett lätt stativ som man vid fototillfället tynger ner med en liten påse med sten el dyl. Ett enbent stativ fyller inte de funktioner jag vill ha så det är inget alternativ.
Vill man ha bland det bästa lättviktsstativ som finns så kan man dock alltid köpa ett Gitzo i kolfiber från deras mountaineerserie. Väger ca 800g, kostar 4-5000kronor och står högt upp på min önskelista!

http://www.gitzo.com

mvh
David
 
Liten summering

Hoppsan!

Tänk vad många roliga lösningar som redan finns på problemet med kameramontering.

Enbenslösningen verkar schysst, men den funkar inte eftersom jag tänkt ta finfina gruppbilder med självutlösaren. Jag tror att kameran skulle hinna tippa, även om man balanserar den ordentligt. Kanske går att staga den med tältpinnar + linor? hehe..

Rispåse-varianten verkar som en robust, billigt och enkel variant på ministativet från Hama. Nackdelen med dessa lösningar tycker jag verkar vara att man tyvärr inte kommer upp från marken såvärst. Däremot är enkelheten och den låga vikten lockande.

Lättviktsstativ av komposit verkar ju allra bäst, men hmm.. min utrustningsbudget börjar bli rejält ansträngd.

Frågan är alltså:
Finns det någon lösning som är billig som en rispåse, hög som ett enbensstativ och samtidigt stabil/själstagande som ett trebensstativ?
 
Kostnad, vikt = 0

Låt fotograferingsuppgiften gå runt i gruppen så slipper du en ny utgift samt att bära med dig. Stabilast är ett tungt studiostativ, alternativ ett lätt med en stor sten i säcken. Vad med en kulled på ryggsäcksramen? Rispåsen ovanpå uppallade ryggsäcken har räckt för mig. Stativgänga och snöre är prima. Lättare kamera?

Go tur

Johan K
 
Om flera i gruppen har vandringsstavar så är det väl lätt gjort att surra en trefot av vandringsstavar och sen lägga rispåsen i "klykan"? Har du en kulled på din vandringsstav så behövs inte rispåsen där heller utan du kan staga din stav med två andra och får ett trebent stativ.
 
nermander; sa:
Om flera i gruppen har vandringsstavar så är det väl lätt gjort att surra en trefot av vandringsstavar och sen lägga rispåsen i "klykan"? Har du en kulled på din vandringsstav så behövs inte rispåsen där heller utan du kan staga din stav med två andra och får ett trebent stativ.

Bravo! Detta måste ju vara vinnaren.

Ett enbensstativ ständigt tillhands, och möjlighet till ett trebens vid behov.
Extra vikt: En kulled och ett snöre (Nä, förresten, ett snöre finns säkert redan med)
 
Stativ = nödproviant

En påse full med bönor eller gryn tycker jag funkar betydligt bättre än bordsstativ till tunga systemkameror, påsen på en sten, ryggsäck etc och kameran ovanpå, superstabilt och enkelt att justera vinkeln.

Ytterligare en fördel med denna lösning är att stativet har en dubbelfunktion som nödproviant om det skulle krisa... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LarsElm Kamerastativ med sugpropp Utrustning allmänt 27
parfe Kamerastativ på staven Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.