Fjällkartan upphör

Jag såg att Fjällkartan-appen kommer att försvinna vid månadsskiftet. Tråkigt! Jag har tillbringat många timmar med Fjällkartan-appen, inte minst när jag har planerat rutter och drömt om kommande vandringar. Tills fjälls har jag alltid med pappers-/tyvekkartor, men jag tycker det är bra att kunna lägga in tältplatser och vadställen i kartappen, när jag t.ex. läser ett inlägg från Fowwe eller en bok av Nergård. Nu måste jag kanske hitta en nya app. Vilka appar använder ni när ni planerar fjällturer?
 
Ja, det var en tråkig nyhet :cry:Hur har du fått reda på det? Calazo finns ju som app men de tar betalt för kartorna. Tycker att Fjällkartanappen är mera lättanvänd. Använder den som komplement till papperskartor,
 
Jag använder "MapApp Topo" och "Lokalsinne"
Rekommenderar absolut backup till MapApp Topo, och andra appar också, fick "vit skärm" på ripjakt i dimma i fjällen förra veckan. Då fungerar lokalsinnet sisådär. Fungerade först efter ominstallation, vilket tar timmar då kartorna är nedladdade. Appen alltså. Lokalsinnet fungerade då dimman lättade.
 
Senast ändrad:
Nät jag skulle gå in på appen fick jag se följande meddelande (se bild). Finns det något ”enkelt” sätt att exportera rutter och platser till någon annan app?
 

Bilagor

  • 09206FAD-4682-40ED-A0A1-4B88702F0CA9.jpeg
    09206FAD-4682-40ED-A0A1-4B88702F0CA9.jpeg
    1 MB · Visningar: 205
Appen "Lokalsinne" är inte så rolig när det gäller att planera flera veckors vandring. Halva nöjet (för mig) är att sitta hemma och planera vandringen. :) När jag väl är på plats och när vädret tillåter så är lokalsinnet bra att ha. Jag brukar köra med en app på telefonen, tyvekkarta och lokalsinne. Jag skulle aldrig våga förlita mig endast på lokalsinnet. Om det blir dimma räcker lokalsinnet inte till. Samma sak om man hamnar i en påfrestande situation: Då kan det vara bra om man har en bra app. Jag har nu skaffat mig Calazos app och köpt åtta kartor. Tråkigt att kartorna som jag har köpt till Fjällkartan blir värdelösa. :-(
 
Jag har inte testat "Fjällkartan" eller "Lokalsinne" så jag undrar vad som skiljer mot t ex appen "Min karta" från lantmäteriet?
Det ser för mig ut som vanliga fjällkartan, är lätt att zooma in med, och man kan märka ut platser och namnge dem?
Samt få navigering till dem (jag brukar leta mig fram själv så jag vet inte hur väl det funkar).

Vad fattas?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.