Fjällkartan, friluftskartan till Android

PathAway kommer med program för Android

Hej alla med intresse för Androidtelefoner.

Under första delen av 2011 kommer en version av PathAway att släppas för Androidtelefoner.

PathAway finns ju idag för telefoner med Wondows Mobile 5 till 6.5 och till telefoner med operativsystemet Symbian 60 version 3 och 5 . Mera info på www.pathaway.com och www.fugawi.com

I senaste versionen av PathAway kan prenummeration/nedladdning av kartor göras av bl.a. svenska topografiska kartor.

/Göran
 
Viewranger har la funnits ett tag, fungerar bra men ganska dyrt. Du väljer ut den bit av fjällkartan du vill ha och betalar för den. Programmet gratis tror jag, men kartorna är lite dyra tycker jag. Fungerar dock bra.
 
Jag bumpar den här tråden och undrar om det hänt något nytt under senaste året vad gäller Android och terrängkartor i Sverige? Jag har lantmäteriets kartor i .rik-format och det optimala vore att kunna använda dem. Någon som vet? Även andra friluftskartor av god kvalitet och appar till Android är av intresse.
Alltså kartor som finns som filer i mobilen, inte onlinekartor. Jag känner till appen SeSverige, men de kartorna är ju orimligt dyra om man vill ha ett helt län.
 
Orux-maps till Android

Jag använder appen Orux-maps till Android.

ShapeUp
För att omvandla från RIK till annat rasterformat kan du använda gratisprogrammet ShapeUp med RIK plug-in. I ShapeUp klickar du på "tools" och sedan "RIK converter" Använder du ShapeUp får du med kartreferenser i .jgw format. För att använda kartreferenserna i OruxMapsDesktops måste du döpa om alla filändelser från .jgw till .tfw.

OruxMapsDesktops (Orux-maps PC program)
Konvertera filerna till "App-format" med OruxMapsDesktops "batch converter" fliken och klicka i "Force Datum/Projection" specificera WGS1984 och UTM 33. OruxMapsDesktop gör nu om filerna till ett format som funkar med appen och sparar dessa i flera mappar. För över alla dessa mappar till din smartphone och lägg dem i en och samma mapp under oruxmaps/mapfiles/. När du startar Oruxmaps väljer du "Map offline" och sedan den map där du lagt alla kartmappar.

Du hittar OruxMapsDesktop på: www.oruxmaps.com/descargas_en.html

Jag har själv gjort detta med Lantmäteriets terrängkarta över Östergötland och det funkar riktigt bra.

Geodatasupport
Vill man köpa digitala kartor från Lantmäteriet gör man det billigast på Lantmäteriets Geodatasupport, för en karta över hela Östergötland betalade jag ett pris per kvadratkilometer på ungefär 11 öre, de kan dock bara sälja den rena terrängkartan, de utför inga förstärkningar av leder eller liknande.
 
Tack för infon, Joakim. Det låter värt att pröva. Hur stor blir filen (filerna?) för Östergötland efter omvandlingen?

Per, även det intressant. Vilka kartformat använder du? Inte .rik väl?

Ulf
 
Nej, i Viewranger är det dataset köpta genom dom som gäller. Men det är inte hutlöst dyrt, och de har grymt bra support. Till exempel bytte jag nyligen från Symbian till Android, inga som helst problem att flytta över mitt gamla kart-set (terrängkarta över mitt eget län och angränsande områden plus fjällkartan över valda delar) till ny mobil med annat os.
 
Jag beställde i .jpg format från Lantmäteriet, de kan även leverera .tiff eller .rik.
Storleksmässigt är tiff störst, sen jpg och rik mest komprimerat.

När jag använde OruxMapsDesktop valde jag kvalitet 100%, dvs ingen komprimering, då blev 13308 kvadratkilometer, Östergötland plus lite till, 884 MB på mobilen. Jag tror man kan välja ner till 80%-85% och det fortfarande ser ok ut.
 
Metria utvecklat App för Fjällkartan för Iphone och Android

Metria lanserade 8 jan 2013 en App för Iphone - Fjällkartan. Den kommer inom kort att lanseras även för Android. Appen är gratis, men innehåller då bara Google Maps men ett sökbart gränssnitt för över 600000 "fjällplatser" (Orter, sjöar, glaciärer mm). För 149kr (2013-01-20) kan man direkt i appen köpa Fjällkartan efter Lantmäteriets indelning direkt i Appen (Täckning visas direkt i app) . Kartan laddas vid köp ner i telefonen (Och således behöver man inte vara uppkopplad för att använda). Man kan lägga till egna platser, få en kompass mm. Kom alltid ihåg att ha med en papperskarta/kompass om du ska ut på fjället! Kul om man vill visa var man varit/för planering mm osv...!

Ladda ner här: https://itunes.apple.com/se/app/fjallkartan/id557130901?mt=8

Aftonbladet recenserar här: http://bloggar.aftonbladet.se/appguiden/2013/01/10-heta-appar-for-iskalla-vintersporter/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Verner Ny app för terrängkartan och fjällkartan Navigering 23
Karpaterna.se Fjällkartan som plansch/tavla Navigering 19
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Norris Geomorfologiska fjällkartan Navigering 3
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
jonasolof Fjällkartan i FriPro Navigering 2
nr23se GSD-Fjällkartan - någon som använt? Navigering 4
millimeter Ortsnamn på fjällkartan (Z8) Navigering 6
jaws Nya fjällkartan sämre än "gamla" Navigering 11
carlc Fjällkartan på CD Navigering 3
bd42robs Fjällkartan Navigering 21
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.