Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet

avslutad210712

Gäst
Har inte läst genom hela tråden men den topologiska kartan saknar en hel del information. Eftersom jag funderar på Nikkaluokta igen så saknas tex leden upp på fjället direkt efter första bron från Nikkaluokta och även leden/stigen från LapDånalds upp mot samma fjäll.

Jag vet att de finns där i verkligheten men de som inte vet det skall väl också kunna hitta den informationen.

För övrigt ser jag fotboll nu
 

avslutad210712

Gäst
Andra länder utvecklar sina kartfunktioner. Sverige avvecklar dem.

Jag har alla Garmins kartor över fjällen men ändå för att kunna dra upp en karta och planera sin vandring även på jobbet så var kso kanon.

Och jag sk*ter fullständigt om jag kan få liknande tjänst på min android/IOS platta eller telefon. Jag vill ha en stor skärm att titta på.
 
Har inte läst genom hela tråden men den topologiska kartan saknar en hel del information. Eftersom jag funderar på Nikkaluokta igen så saknas tex leden upp på fjället direkt efter första bron från Nikkaluokta och även leden/stigen från LapDånalds upp mot samma fjäll.

Jag vet att de finns där i verkligheten men de som inte vet det skall väl också kunna hitta den informationen.

Stigarna finns med fast lite beroende på zoomnivå. Bilderna nedan från KSO och topografiska kartan i Zoomnivå ca 1/25 000 resp 1/ 12 500.

Thure
 

Bilagor

  • Gármasbákti.jpg
    Gármasbákti.jpg
    46.3 KB · Visningar: 941
  • gazoom.jpg
    gazoom.jpg
    41.9 KB · Visningar: 949
Terrängskuggning är ett annat fönster som finns tillgängligt på KSO.

Här nedan Nikkaluokta och Gármasbákti.

Thure
 

Bilagor

  • skuggning.jpg
    skuggning.jpg
    77.4 KB · Visningar: 905
Det här är allt som är levererbart av förlaget som gör tyvekkartorna.
Betyder det att allt som inte är markerat inte längre finns som tryckt karta, t.ex. hela Norrlands inland och även många områden i södra Sverige?

Jag har uppriktigt svårt att tro att det är sant. En tryckt karta kan aldrig ersättas med något annat.

Tryckta kartor är en oumbärlig del av landets infrastruktur. De är vitalt säkerhetsrelevanta och unikt kulturbärande.
 

Bilagor

  • capture-20180703-171438.jpg
    capture-20180703-171438.jpg
    172.4 KB · Visningar: 1,013
Jag tror inte att kartorna kommer att påverkas. Se svaret jag fick från Lantmäteriet angående appar - "Om de har byggt appen med vår vektordata (GSD-Fjällinformation) som grund och själv genererat rasterbilder så berörs de inte." Detsamma bör gälla kartorna.
 
Det här är allt som är levererbart av förlaget som gör tyvekkartorna.
Betyder det att allt som inte är markerat inte längre finns som tryckt karta, t.ex. hela Norrlands inland och även många områden i södra Sverige?

Jag har uppriktigt svårt att tro att det är sant. En tryckt karta kan aldrig ersättas med något annat.

Tryckta kartor är en oumbärlig del av landets infrastruktur. De är vitalt säkerhetsrelevanta och unikt kulturbärande.

Militären har säkert kvar tryckta kartor. Kommunerna har egna kartor.
Var har du hittat översikten ovan? Finns ju flera olika förlag som trycker kartor på tyvek. Sverigeserien som nämns ovan och trycks på ett starkt material men inte tyvek täcker drygt hälften av landets yta.

Klipper in bladindelningen nedan.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2018-07-03-20-20-49.jpg
    Screenshot_2018-07-03-20-20-49.jpg
    152.9 KB · Visningar: 897
Tackar för alla svar! Läget är alltså inte alls så dramatiskt som jag trodde först och som det låter på Lantmäteriets hemsida, se skärmdump.
Norstedts Kartor (http://www.norstedtskartor.se/) och Calazo (https://www.calazo.se/) har tagit över.
Inte bara har de tagit över. De har t.o.m. konsekvent förbättrat den redan i sig makalöst genialiska kartidén genom att använda nya slitstarka och vattentåliga material (Tyvek / Polyart).
Kartan lever kvar efter en månghundraårig framgångshistoria och ser fram emot en ljus framtid!

Det återstår åtminstone tre frågor:


Om det nu är så som Lantmäteriets Sofia Stjernlöf hävdar, nämligen att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att fortsätta ta fram tryckta kartor -- varför gör då Norstedts och Calazo just exakt det???

Och varför saknas all information om att det tryckta kartprogrammet lever kvar - om än i outsourcad form? Istället visas bara en bild på en lycklig gumma med en liten smartfån i blåbärsskogen.

Att Lantmäteriets kartförsäljning har minskat drastiskt -- kan det ha sin enkla förklaring i att Lantmäteriet helt enkelt missade att hoppa på resp. hänga med i Tyvek/Polyart/plast-utvecklingen? I flera år har funnits både Lantmäteriets vaxade pappers(fjäll)kartor och Calazos Tyvekkartor. Det torde vara solklart vad folk har köpt.


@ thureb: Min förra skärmdump är från Calazo.
 

Bilagor

  • capture-20180703-205337.jpg
    capture-20180703-205337.jpg
    28.5 KB · Visningar: 853
  • capture-20180703-213024.jpg
    capture-20180703-213024.jpg
    53.3 KB · Visningar: 859
http://www.utekartan.se/ tillhandhåller både print on demand på valfritt område i hela Sverige tryckta på Tyvek och förtryckta kartor över ett par fjällområden och över större delar av Mellansverige än vad Calazo gör i nuläget. Calazo har större täckning i fjällkedjan och i Skåneområdet.

Sedan finns det flera andra men de torde täcka mindre områden. Först var kanske http://www.firmaflam.se/ som har uppdaterat sina kartor över Östra Svealand som kom 2001.

Jag är själv lite av en kartoman. Jag har på vissa områden flera olika tyvekkartor och kan därmed välja det kartblad med ett utsnitt som lämpar sig för turen den aktuella dagen. Sen har jag dessutom en Garmin GPS med elektroniska topografiska kartor.

Thure

Bilden nedan visar Utekartans täckning i södra Sverige
 

Bilagor

  • UtekartanS_110501x.jpg
    UtekartanS_110501x.jpg
    47.5 KB · Visningar: 784
Tryckta kartor är en oumbärlig del av landets infrastruktur. De är vitalt säkerhetsrelevanta och unikt kulturbärande.

Om man kan nöja sig med att "Kartor är en oumbärlig del....." tycker jag att LM nått ganska långt.

Med LMs tjänst Kartutskrift ges tillgång till geografisk information på ett relativt bra sätt. Välj skala (1:10000 eller 1:50000) och format A4-A2 och tjänsten genererar kartor som .pdf över valbart område. Bara att skriva ut och lägga i kartfodral (fast jag hade gärna sett en utskrifttjänst som komplement då det är få som har möjlighet att skriva ut på A2 i hemmet).

Det finns även möjlighet för förlag som Calazo att generera och sälja tryckta kartor för särskilda ändamål (exempelvis på tyvek) med tilläggsinformation lämplig för skridskoåkaren, paddlaren eller vandraren på ett sätt som LM aldrig skulle kunna göra (inte har haft i uppdrag att göra).

Lägg sedan till LM:s öppna data för GIS och en vettig(are) prissättning på Garmins och ViewRangers produkter som resultat av nya licensvillkor tycker jag att tillgången på geografisk information, för säkerhet samt som kulturbärare, aldrig varit bättre.
 
Senast ändrad:
Tackar för alla svar! Läget är alltså inte alls så dramatiskt som jag trodde först och som det låter på Lantmäteriets hemsida, se skärmdump.
Norstedts Kartor (http://www.norstedtskartor.se/) och Calazo (https://www.calazo.se/) har tagit över.
Inte bara har de tagit över. De har t.o.m. konsekvent förbättrat den redan i sig makalöst genialiska kartidén genom att använda nya slitstarka och vattentåliga material (Tyvek / Polyart).
Kartan lever kvar efter en månghundraårig framgångshistoria och ser fram emot en ljus framtid!

Det återstår åtminstone tre frågor:


Om det nu är så som Lantmäteriets Sofia Stjernlöf hävdar, nämligen att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att fortsätta ta fram tryckta kartor -- varför gör då Norstedts och Calazo just exakt det???

Och varför saknas all information om att det tryckta kartprogrammet lever kvar - om än i outsourcad form? Istället visas bara en bild på en lycklig gumma med en liten smartfån i blåbärsskogen.

Att Lantmäteriets kartförsäljning har minskat drastiskt -- kan det ha sin enkla förklaring i att Lantmäteriet helt enkelt missade att hoppa på resp. hänga med i Tyvek/Polyart/plast-utvecklingen? I flera år har funnits både Lantmäteriets vaxade pappers(fjäll)kartor och Calazos Tyvekkartor. Det torde vara solklart vad folk har köpt.


@ thureb: Min förra skärmdump är från Calazo.

Det är inte så enkelt ... :D

Norstedt säljer kartor men de uppger inte att det är en särskilt bra affär, snarare tvärtom. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/papperskartor-forlorar-mot-digitala

Kartförlaget (och tryckeriet?) i sig såldes till Norstedts för ung 10 år sedan.

De har alltså haft uppdraget av LM, ett uppdrag som Norstedt helt säkert inte vill gå i förlust med ... det ena leder till det andra.

Norstedt och de andra skapar och trycker egna kartor utifrån underlag som de förskaffar sig från Lantmäteriet, fast det är en annan historia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
makar519 Fjällkartan upphör Fjällvandring 28
fowwe Äldre versioner av Fjällkartan Fjällvandring 59
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
GustavOh Ändringar i fjällkartan Fjällvandring 6
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
skellington Sevärdheter på längre sarektur? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.