Fjällkarta för dovrefjell?

Brune; sa:
Varning för oskälig frakt, dock. Kartbutikken vill ha 200 spänn för postleverans till utlandet, och Sverige räknas till utlandet. Jag har för mig att det var därför jag beställde från Natur og Fritid istället (fast de tog å andra sidan mer än en månad på sig att skicka kartan).
 
paddel Björn; sa:
Almgren; sa:
Maila annars http://www.kartcentrum.se och kolla om de har kartorna. De har en hel del och jag har köpt bra kartor för både Svalbard, Grnland och Hardangervidda där.

Christian
De hade ingen bra karta över Dovrefjell tydligen, så det blir kanske att inhandla en i Norge, DYRT förmodligen.

Det enda turkartet över Dovrefjell är i skala 1:100 000
vilket räcker om man inte lämnar de T-märkta lederna.
Den blir varken bättre eller sämre av att inhandlas
i Sverige, men du vill väl tänka igenom
rutten och dess alternativ?

Annars är man hänvisad
till Statskartet i skala 1:50 000,i flera blad,
gissar sju.
Til Fots i Norge har numren på kartorna (när
jag sitter vid min egen dator kan jag kolla upp dem).
Undras om inte numren också framgår av DNTs
översikt över Dovrefjell.


Speciellt i den västligaste delen lönar det sig att ha några blad av Statskartet.

För flera områden gäller att aktuella
kartor i 1:50 000 säljs i paket som täcker området.
Det bör finnas ett sådant över Dovrefjell - kolla
t ex med Lantmäteriets
Kartbutik i Stockholm om de har det paketet i lager.
De har så gott som alla blad av Statskartet, men
det är ju tidsödande att plocka fram och kan lätt bli fel.

Observera att 50 000-kartorna helt saknar
överlappning och ofta inte har broar inritade (på turkart finns betckningar som H får helårsbro, S för sommarbro och V för vadställe).
[Ändrat av marmotta 2006-07-10 kl 16:49]
 
Det är möjligt att du har rätt Peter men jag vet inte om jag tycker Dovrekartan är så dålig. Den vanliga svenska fjällkartan är ju också 1:100 000.

Man blir ju dock lite bortskämd i Norge när de flesta turkartorna är i 1:50 000.
 
Johan G; sa:
Det är möjligt att du har rätt Peter men jag vet inte om jag tycker Dovrekartan är så dålig. Den vanliga svenska fjällkartan är ju också 1:100 000.

Som sagt, den räcker till T-lederna. På min senaste tur gick jag den avmarkerade tampen i Trondalen i nordost,
och kartan (plus kompass!!) räckte i den
flacka terrängen vid älvens källa. I övrigt gick jag orösat i sydväst, runt Mehøe, och norrut mot Eikesdalen, och just där var 50 000-kartan till viss hjälp.

Ska dock erkänna, att den som har funderingar på
att svänga norrut från Miutjønnin bör ta den direkta vägen förbi Langtjønne, eftersom en av de mindre
tjärnarna hade så isig strand att jag fick kämpa för att inte glida ned i vattnet (andra sidan,
solsidan, hade ett brant
snöfält - om jag sluntit där hade jag drunknat).
Det är f ö en mycket fin sträcka, och "orösad" är
ett tvivelaktigt ord, ty där DNT inte rösar
gör andra det, i detta fall dubbelt.

Lyckligtvis går man nu alltmer ifrån de gamla 100 000-kartorna som var nedfotograferade från Statskartet
och nästintill oläsliga. Det nya Dovre-kartet är
från 1997, jämförbart med Fjällkartan,
det gamla var vedervärdigt.

Nej, hela packen ska man inte ha. 100 000-kartan
plus eventuellt 1419 IV Aursjøen (Bestillingsnr 373)
torde lösa alla problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.