Fjällfiske i november?

Hej.
Jag brukar vanligtvis åka upp till fjällen i södra Västerbotten och flugfiska några veckor under juli och augusti varje år. I år blev det bara någon vecka och fiskesuget har inte riktigt lagt sig. Jag kommer tyvärr inte kunna ta mig dit under september och under oktober så är det förbjudet att fiska i de flesta av tjärnarna.
Min fundering är om det är någon vits med att åka upp och spinnfiska i början av november eller om det är för sent. När brukar vanligtvis snön komma och när brukar isen lägga sig?
 
Hej.
Jag brukar vanligtvis åka upp till fjällen i södra Västerbotten och flugfiska några veckor under juli och augusti varje år. I år blev det bara någon vecka och fiskesuget har inte riktigt lagt sig. Jag kommer tyvärr inte kunna ta mig dit under september och under oktober så är det förbjudet att fiska i de flesta av tjärnarna.
Min fundering är om det är någon vits med att åka upp och spinnfiska i början av november eller om det är för sent. När brukar vanligtvis snön komma och när brukar isen lägga sig?

Tja, det är väl i senaste laget att åka till fjällen då och spinn- el. flugfiska. Sedan beror det väl på hur långt upp du hade tänkt att åka. Fösta snön hänger i luften i månadsskiftet aug.-sept.
 
Det beror lite grann på hur hösten blir.

I norra delen av våra fjäll så handlade i alla fall förr fiske i november om att komma ut på isen och sedan pimpla. Det var inte säkert att isen bar, men att spinnfiska hade varit problematiskt.

Numera kan höstarna vara varmare, men jag skulle nog följt väderprognoserna rätt noga innan jag gav mig ut och spinnfiskade i november.
 
Jag skulle spontant säga nej, det blir svårt.
Om inte annat är dagslängden mycket kort denna årstid.
Risk för is i ringarna, svårt att få ut grejjerna.
 
10 november förra året cyklade jag första rundan med Fatbike på Skabramsjön utanför Jokkmokk och det var -28 grader, ser jag på Strava. Jag hade väntat med fisket och tagit nya tag nästa sommar!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...