Fjädrande sadelstolpe
- Trådstartare hhhh
- Start datum
jamo; sa:De enklare varianterna med fjädern/dämpning inne i själva sadestolpen är inte så bra. De rör sig i fel riktning och räddar bara från de värsta stötarna. Jag hade en sån på en annan cykel för några år sedan. Jag använder en nu en Thudbuster (Quadra LT från Cane Creek) som har elastomer och länkage. Den fungerar bra även om den har en viss returstudseffekt vid stora utslag. Jag köpte den faktiskt före jag monterade dämpad framgaffel, och då kändes cykeln lite skum över groparna, osynkad liksom.. Dämpad framgaffel+thudbuster känns mycket bättre. Sen finns det en annan (norsk?) variant som har fjäder istf elastomer och den ska tydligen vara ännu något bättre, men lite tyngre kanske.
![]()
/Jarl
jamo; sa:Tack, det är en Bear Valley det här också, en 2005:a. Jag har bara bytt rätt mycket prylar på den sen inköpet (flera gånger på många delar, jag är klåfingrig..); däck, sadelstolpe, sadel, pedaler, styre, styrstam, framgaffel, bromsar.. snart ska hela drivlinan uppgraderas och bytas också, saltvatten och ointresse av rengöring sliter hårt på prylarna hehe..![]()