Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
tänkte ta och putsa upp säkringarna lite och undrade vad man ska använda till kamsäkringarna??? dom har börjat bli lite tröga och jag vill ha grejorna i topp. tacksam för alla svar. rickard
Själv brukar jag tvätta kamkilarna med vatten och diskmedel före applicering av 5-56.
Torkar kilarna noggannt med trasa efter behandlingen och brukar låta dom ligga och torka på en tidning några timmar så att all extra 5-56 rinner bort. Vet inte om 5-56 skadar slingorna men jag brukar vara noga med att inte få det på dem.
Men herre gud!
Ni håller väl inte på o byter ventiler i en bilmotor heller? Så jävla noga är det väl inte?! Bara dränk in skiten i 5.56 så blir det bättre än bra. Klättrar rätt mycket själv och under vissa delar av sässongen så får i alla fall jag smörja upp eländet en gång i månaden. Käns inte direkt som att man pallar hålla på med papperslappar o trasor och torka en massa.
Med risk för att framstå som näsvis så tror jag kanske att det finns ett samband mellan att kilarna behöver smörjas ofta och att de smörjs på ett sätt som inte är optimalt.
Antagligen rostar de inte så snabbt som på en månad, men risken finns att oljan drar till sig damm vid förvaring och hantering och då låter det som om lite sparsammare smörjning kan vara rätt. Eventuellt kan ett torrt smörjmedel funka bättre; teflonspray eller grafitspray.
Na, det är nog inte direkt att kammarna ligger i garderoben och samlar damm som gör att dom behöver smörjas ofta i mitt fall.
Men regniga vinterdagar tenderar att få friendsen att kärva ihop när de sen torkar. Några regniga dagar på klippan och sen brukar dom behöva lite smörj.
Men det kanske beror på att jag inte är tillräckligt omsorgsfull och torkar kammarna med hårfön när man kommer hem från en blöt dag på kraggen?
Vidare så är grafit efter min mening det sämsta o använda till kamsäkringar. Kammarna blir helt sega och går ju knapppt o dra ihop.
allt fett/olja ska vara på de rörliga delarnas kontaktytor ett torrt ev teflon/waxbaserat smörjmedel är lämpligast allra helst ett ändamålsspecifikt.
All olja som kan ses eller kännas är onödig precis som på en cykelkedja.
Samma märke som 5-56 gör också något de kallar för vitt lithiumfett med teflon. Likadan sprayburk som 5-56 = inte jobbigare eller krångligare men det håller längre än 5-56.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer