fixa kamsäkringar

tja!!

tänkte ta och putsa upp säkringarna lite och undrade vad man ska använda till kamsäkringarna??? dom har börjat bli lite tröga och jag vill ha grejorna i topp. tacksam för alla svar. rickard
 
Teflonspray

Teflonspray brukar rekommenderas. Denna har mindre benägenhet att dra smuts till sig än t ex 5-56.
/Jakob
 
Själv brukar jag tvätta kamkilarna med vatten och diskmedel före applicering av 5-56.
Torkar kilarna noggannt med trasa efter behandlingen och brukar låta dom ligga och torka på en tidning några timmar så att all extra 5-56 rinner bort. Vet inte om 5-56 skadar slingorna men jag brukar vara noga med att inte få det på dem.
 
Metolius Cam lube

Kan rekommendera Metolious "Cam Lube".
Vet tyvärr ej var man får tag på det i Sverige. Tierra Stockholm ?

Teflon spray fungerar också bra men ta det försiktigt om du har plastmattor på golven. Sprayen gör dem lätt såphala!
 
Men herre gud!
Ni håller väl inte på o byter ventiler i en bilmotor heller? Så jävla noga är det väl inte?! Bara dränk in skiten i 5.56 så blir det bättre än bra. Klättrar rätt mycket själv och under vissa delar av sässongen så får i alla fall jag smörja upp eländet en gång i månaden. Käns inte direkt som att man pallar hålla på med papperslappar o trasor och torka en massa.
 
Med risk för att framstå som näsvis så tror jag kanske att det finns ett samband mellan att kilarna behöver smörjas ofta och att de smörjs på ett sätt som inte är optimalt.

Antagligen rostar de inte så snabbt som på en månad, men risken finns att oljan drar till sig damm vid förvaring och hantering och då låter det som om lite sparsammare smörjning kan vara rätt. Eventuellt kan ett torrt smörjmedel funka bättre; teflonspray eller grafitspray.
 
Na, det är nog inte direkt att kammarna ligger i garderoben och samlar damm som gör att dom behöver smörjas ofta i mitt fall.
Men regniga vinterdagar tenderar att få friendsen att kärva ihop när de sen torkar. Några regniga dagar på klippan och sen brukar dom behöva lite smörj.
Men det kanske beror på att jag inte är tillräckligt omsorgsfull och torkar kammarna med hårfön när man kommer hem från en blöt dag på kraggen?

Vidare så är grafit efter min mening det sämsta o använda till kamsäkringar. Kammarna blir helt sega och går ju knapppt o dra ihop.
 
Siliconspray?

Hej!
Har använt siliconspray med begränsad framgång. Tycker inte att det smörjer särskilt bra alls. Är teflon eller crc bättre?
/Mattias
 
smörja om smörj

allt fett/olja ska vara på de rörliga delarnas kontaktytor ett torrt ev teflon/waxbaserat smörjmedel är lämpligast allra helst ett ändamålsspecifikt.
All olja som kan ses eller kännas är onödig precis som på en cykelkedja.
 
Samma märke som 5-56 gör också något de kallar för vitt lithiumfett med teflon. Likadan sprayburk som 5-56 = inte jobbigare eller krångligare men det håller längre än 5-56.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.