Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som känner till något om fiske i Saggat med Årrenjarka som utgångspunkt.
Är detta värt ett besök?
Tänkte åka dit veckan före midsommar.
Antagligen är det öring och röding som finns där, och man bör nog ha båt också?
Om du tänkte bo i Årrenjarka fritidsby (eller vad det heter) så har man i alla fall förut kunnat låna båt. Åtminstone på hösten när man åkte dit och jagade så ring och kolla.
Ja, dom lånar ut båtar där, när man hyr stuga.
Ett fint ställe, men är det något bra fiske där om 2 veckor?
Jag fick inget bra svar när jag ringde till stugbyn.
Ja, dom lånar ut båtar där, när man hyr stuga.
Ett fint ställe, men är det något bra fiske där om 2 veckor?
Jag fick inget bra svar när jag ringde till stugbyn.
Nja, jag menar försommarfisket generellt i Saggat.
Just nu när isen nygått och mer vatten än normalt plus kalla nordliga vindar, är det troligen ingen vits att fiska.
det finns både öring och röding i sjön,stora firrar.Ingen i min familj är väl någon jätteskicklig fiskare,men det har hänt att man dragit upp riktigt stor fisk under åren.Sjön är mycket djup på många ställen och blåser upp snabbt,så det kan bli krabba vågor.
När vi fiskar med nät är det ofta sik och gädda,ibland harr,mer sällan ädelfisk vi får.
Inte ett napp på två man som fiskat med långedrag med handhållet spö från båt. Vi har kört ca 20 timmar fördelat på 3 dygn. Det blåste för mycket på dagarna, så det blev fiske på kvällar och nätter. Ingen annan fick heller något. Det var två båtar till ute.
Däremot såg vi massor med nät. Antagligen är det utfiskat.
Utfiskat var kanske att ta i.
Jag pratade med en boende vid sjön, som sa att han hade inte fiskat med nät sista 5 åren pga att det inte var lönt. Förut, på 70-talet, fick han alltid bra med storöring. Så visst har fisket blivit sämre, och det finns ju många förklaringar till det, tex kraftverken, men nätfisket verkar vara hårt. Det kan ju också vara så att denna tidpunkt inte var optimal.
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
25 år. Ett kvartssekel har passerat sedan jag senast stod på toppen av Kilimanjaro. Bestigningen ingick i en åttamånaders vandring genom Massajland ...
1 kommentar